Nirti kirjutas, kuidas Tln on tema jaoks väikeseks tinistet🙂 Ei saanud mitte olla kommimata, aga paadunud urbanofiili & liberaalina (mulle tundub, et need 2 on minu jaoks II-IIst tingivad) leian siit veelgi teemat arendamiseks.

Iseenesest ei tulnud Nirti avaldus mulle ju üllatusena – olen isegi kirjutanud, kuidas Eestis on ainult väikelinnad ning Tln. on lihtsalt suurim väikelinn. Ning ma’i saa ikka absol. aru senini sageli esinevaist sõnavõttest, kuidas Tln. olla “suur & närviline”. Mõtlen, et mida hakkab taoline vaeseke, kes Tlnt suureks & närviliseks peab, pihta Berliinis, Pariisis, NY-s või mõnes IIs tõelises, tglkus suurlinnas. Tln. on tglt. tüüpiline uimane väikelinn. Ehkki ma saan aru, et eri linnad mõjuvad suurused hoolimata erinevalt. Äkki on Tln-l lihtsalt kalduvus närviliselt mõjuda neile, kest temaga sinasõprust joonud pole? Vastupidise näitena saan tuua Washingtoni, mis ka teab-mis suurlinn pole (Tlnst lgk.200 000 elanikku rohkem), aga siiski üsna suur – ning mõjub kohutavalt uimaselt. Washingtoni uimasus on saanud juba käibefraasiks; uimaseks peavad seda linna nii ühendriiklased, kui ka selle linna hingeeluga pisutki kursis olevad välismaalased. Uimane mis uimane – ehkki ses linnas on kuritegevust & kurje getosid ning igale tänavale ei tasu pöörata. Aga isegi kuklas tiksuv ohutunne’i tee seda linna vähemuimaseks. Samas on püstiturvaline NY (ma’i ütle meelega, et “pärast Giuliani nulltolerantsi”, sest praeguseks on üsnagi selge, et linna turvalisus saavutati eelmiste linna- & politseijuhtide raske tööga ning Giuliani kuulutas linnapeaks saades, kui asjad tglt. juba paremaks läksid, välja 1 populistliku akti ning lõikas sellega kõik loorberid ning muud maitsetaimed) väga tormlev, pulbitsev ning üldse elus – kuni sa maabud Greenwich Village’i või mõne muu nurgataguse asumi vaiksesse, malbesse, rahhu. Seega jah, vbl. on Tlnl väiksusest hoolimata mingeid omadusi, mis sellest linnast närvilise mulje jätavad võõraile.

Aga 1 olulisi kvaliteete Tlna puhul on minu jaoks olnud see, et ainsa linnana Eestis tundub see olevat juba piisavalt suur, tagamaks inimesele anonüümsuse. Et ei ole nii, et minnes kuhu tahes koperdad sa pidevalt kokku mõne tuttavaga, pole 1ki kohvikut, kussa rahus kohvi saaks juua, pidevalt jälitab sind keelepeks ning sinu sugulasi-tuttavaid informitakse igast sinu teost. Et tegu on parajalt suure linnaga võimaldamaks inimesel omaette olla, omapead käia & oma asju ajada. Pääseda tervituste ning kohustuslike naeratuste võltsist ahelast. Et kui x päevas või harvemini jooksedki linnaruumis mõne tuttavaga kokku, siis on see sündmus, mitte rutiin. Ning kui naeratad trammis ilusale tüdrukule või poisile, siis jääb isegi romantiline võimalus, et sa seda inimest oma elus enam iialgi ei kohta (Berliini metroos ma tean, on see juba reegel, seal tunduvad ka ilusad inimesed xi ilusamaina sest teadmine, et sa näed neid I & ühtlasi ka viimast xa, lisab neile ilu).

Nirti kirjutatu nagu lõhuks selle meeldiva simulaakrumi, et ka Eestis on võimalik olla out of the crowd, ilma et selleks peaks tingimata põlismetsa erakuks põgenema & eluspüsimiseks karusid tapma paljaste kätega: “Suurem jah, aga mina koperdan iga päev tuttavate otsa“.

Sellele aga räägib vastu minu elukogemus – Olen küll viimased 6 a-d elanud Paldiskis (elan edasigi, kui korterit võlge katteks just sundmüüki ei panda), aga enne seda ikka pikalt Tlns. Ning kunagi pole olnud seda ohtu, et niikuii linna peale hängima tuled, koperdad kohe 110 tuttava otsa ning kõik teavad, kus oled & mis teed. Vanalinnas oli vanasti see oht, siinkohal aga on turistest kasu – vähemalt sel saj-l on võimalik ka turistide massi nõnda ära kaduda, et keegi sind ei märka & sa ise ka’i märka kedagi. Satisfaction guaranteed🙂 Noja vanasti oli siis ka see, et kui tuttavaid näha’i tahtnud, aga linnas hängida tahtsid, siis hoidsid lihtsalt vanalinnast eemale. Või mõnest muust kohast, kus oht, et sind ära tuntakse. Näiteks Kodanliku Linnaosa vahel (ometigi ma elasin seal) sai tunde ringi kakerdada ilma et keegi mind ära tundnud oleks. Jumala võõras inimene olin kõigile – aamen, halleluuja!:) & sai Kodanliku Linnaosa keskuse kohvikuis kohvi juua võhivõõraste keskel, elu oli ilus & lilleline. Ning usun Tlna elu jätkuvalt ilusa & lillelise olevat. Alles üleeile tuiasin Kodanlikus Linnaosas uhkes anonüümsuses ringi & päev varem ka. Keegi ei teaks seniajani, et ma seal üldse olin, kui ma seda ise oma kajamis välja’i hõikaks;)

Kuid kui helistan mõnele oma Trt sõbrust ning küsin temalt mõne II sõbra kohta, kuulen vastuseks tihti: “Ei tea, ma pole teda juba nädal otsa näinud ega ole temast ka midagi kuulnud ning seltskond temast ka’i räägi/ma pole seltskonnas ka viibinud”. Järelikult on anonüümsus võimalik ka Trts. Mida kinnitab veel tõik, et mul on Trts mitu erinevat sõpruskonda – mis omavahel väga vähe lävivad, minu eri sõpruskonde vahelised kontaktid on isegi Trt-suuruses väikelinnas jäänud täiesti juhuslikeks. (Mis mulle väga meeldib, sest – nagu ma olen varemgi siin selgitanud – kui mul tekkib konflikt sõpruskonna 1 liikmega, hakkan ma veendunud eskapistina vältima kogu sõpruskonda; mitteeskapistide levinuim soovitus “istu temaga maha & räägi asjad selgeks” mõjub mulle sama hästi kui soovitus “lase ennast kohe maha”; ei ma väldin teda & parem siis kõiki tema sõpru juba igaks juhuks ka – aga tänu sellele, et minu Trt sõpruskonnad omavahel ei lävi, ei pea ma kõiki oma Trt sõpru kohe maha kandma, kui ma mõne trtlasega tülli juhtun minema).

Seega esineb Eestis kummaline fenomen – siin suudavad ka väikelinnad pakkuda suurlinna tasemel anonüümsust. Mis mulle Eesti puhul muidugi meeldib. Ehkki ei kahanda kuidagi minu vaimustust tõeliste suurlinne vastu, need tunduvad mulle endiselt ideaalsete kultuuri- & elukeskkonnina.

Aga et kuidas ma Paldiskis hakkama saan? Seal on natuke II asi – ilmselt tunneb mind küll üsna suur osa linnast, kardan end mitte kohalikele elanikele võõras olevat. Aga kuna ma nendega’i lävi, siis ei koti mind ka nende arvamus minust ega mitte ka minu kohta sosistatav klatš (kui seda on). Inimesed, kelle arvamust ma üldse kuulen, veel enam aga need, kelle arvamus mulle oluline on, asuvad lihtsalt mujal (st. Larko asub Paldiskis, aga teda olen ma ka kogu tema sealelu jooksul vist 2x kohanud:)). Ehk siis – nemad äkki arvavad mind tundvat, aga mina neid ei tunne ju küll:)

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

4 responses »

  1. Nirti ütleb:

    Anna andeks, kallis A, ma ei tahtnud sulle kuidagi ebameeldivusi põhjustada. Ilmselt ma koperdan tuttavate otsa sellepärast, et ma käin pidevalt sama rada pidi mis mu tuttavadki: raamatukogud, kool, Hirvepark. Ikka näed tuttavaid. Tallinn on tõesti mulle armsaks ja koduseks saanud, suurust on siin piisavalt, et hingata saaks, aga no näiteks Kairoga võrreldes on siin ju tõesti… Armas ja kodune ja mahub sülle võtta.🙂

  2. kganna ütleb:

    Tegel’t käib see asi nii, et kui sul on igav & sa loodad mõnd tuttavat kohata, võid sa tohlendada kuku & levika vahet & mõlemas on ain’t võõrad lõustad. Aga kui sul on tõeliselt huvitav raamat & sa yritad seda lugeda vabas õhus, siis võid sa sellega pugeda kasvõi omas hoovis prygikasti taha — ikka tuleb mõni semu mööda & tal on tungiv tegevusplaan . . .

  3. Nirti ütleb:

    Ning kui sul pole midagi tarka teha, aga mõtled, et äkki ikka kohtad kedagi, aga seegi mõte on selline kah mõte, siis sa tingimata kohtad kedagi, kellel samuti on selline loid olek ja siis te vahite koos mõttetult ja see on mõttetus kuubis ja see on eriti nüri aja veetmise viis.

Lisa kommentaar

