FB soovitab mul täna mõelda endast. Seda on lihtne teha, sest ei kellestki IIst mõtle ma niikuinii nõndapalju:) Aga endast mõtlemisega meenub ikkagi see kuulus fraas: ἐγώ εἰμι. Eesti keeli hääldub see enam-vähem kui “ego eimii” & tähendab “Mina olen”.

Nagu paljugi Õhtumaises kultuuris, pärineb ka seda lihtsat fraasi oluliseks tegev jutustus piiblist, täpsemalt Uuest Testamendist. Eestikeelses tõlkes võib küll aru saada, mille ümber jäselemine käib, aga asi jääb siiski pisut ähmaseks, võimaldades vääritimõistmist. Sestap panen siia esmalt eestikeelse teksti, aga seejärel selgitan toimuvat pisut lähemalt:
Ja kui valgeks läks, kogunes rahva vanematekogu, ülempreestrid
ja ka kirjatundjad, ning nad viisid Jeesuse Suurkohtu ette
ja ütlesid: “Kui sina oled Messias, siis ütle meile!” Aga tema
ütles neile: “Kui ma teile ütleksin, ei usuks te mitte,
ja kui ma küsiksin, ei vastaks te mitte.
Ent nüüdsest peale istub Inimese Poeg Jumala väe paremal käel.”
Aga nad kõik ütlesid: “Sina oled siis Jumala Poeg?” Aga
Jeesus lausus neile: “Need on teie sõnad, et mina olen.”
Nemad aga ütlesid: “Mis tunnistust meil veel on vaja? Oleme ju
ise seda kuulnud tema suust!”

(Lk. 22:70)

Asi siis selles, et Jeesus saab hakkama äärmise pühaduseteotusega. Fraas, mis on kreekakeelsesse Uude Testamenti tõlgit siis kui ἐγώ εἰμι & millest ma kahjuks ei tea, kuidas see kõlas heebrea või tollal Iisraeli aladel kõneldud arami keeles, oli eksklusiivselt reserveerit Jumalale. Ainult Jahvel oli õigus enda kohta öelda “Mina olen”, inimene ei tohtinud enda kohta taolist väita.

Ning ajal, mil ma enam ammugi kristlane’i ole, paneb see kirjakoht mind endistviisi väga sügavalt mõtlema. Mõtlema just selles suunas, mida kunagi mainis Mihkel Kunnus, kui ta veel minu kajamit kommida viitsis:) Et “”mina” on täpselt samasugune sotsiaalne konstrukt, nagu rahvus jms.” Millise vastu vaidlesin oma eilseski sissekandes, väites mina sotsiaalse konstrueerimise & kaasasündinud omaduste liitmistehte tulemuseks. Aga hirmsast mõttest, et “äkki me olemegi kõik ainult sotsiaalselt konstrueerit, äkki mingit “mind” polegi olemas” ei saa enam lahti.

Ega see mõte päikese all uus küll ole muidugi:) Budism ju tegeleb sellega pidevalt. Budismi järgi pole tglt olemas mitte mingit “mina”, ei mingit “iset”, see on puhtalt konstruktsioon, “meeleplekk” ning kannatusest vabanemine saab võimalikuks kui seda tõika endale (kellele siis, kui “ennast” pole?:)) lõplikult teadvustada. Loobuda uskumisest “mina” olemasollu. Ehk siis – igasugu asjust lahtiütlemine on tore & kannatusi vältida aitav küll, aga lõppeks on ikkagi vaja täielikku enesedekonstruktsiooni. Dekonstruktsiooni, mille käigus muuhulgas selgub, et seda, mida dekonstrueeritakse pole kunagi olemas olnudki.

Ning siit läheb mõte jälle UT peale tagasi. Ehk on tervendav keelata inimesile öelda “Mina olen”, sest vajadus seda fraasi pidevalt kuidagi ümber öelda tuletab neile pidevalt meelde, et mingit “mina” tglt ei ole, et “ega ikka’i ole küll Mina”:) Et õigus enda kohta öelda “Mina olen” saab olla ainult konstrueerijal ehk Jumalal, sest konstrueeritut kindlasti ei ole eraldi entiteedina. Konstrueerija aga tema ehk on ainsana päriselt olemas, seega on õiglane, kui õigus öelda “Mina olen” jääb ainsana temale.

Et mina-puudumises võib tõsi taga olla, selgub siiski, kui hakata mõtlema, et tõepoolest, kes siis mina olen? 41-e a-ne mees? Jah, aga see info pole piisav, sest taolisi on praegusel ajahetkel mitmeid miljoneid, samuti on ka see info tglt. kultuuriliselt konstrueerit, mitte pole olemuslik? Eestlane – rahvus on kultuuriline konstrukt, kellegi nimetamine rahvuse järgi seda enam. Jne.,jne. Mõeldes, et “kes ma olen” saan ma enda kohta igavesti suure hunniku kultuuriliselt konstrueerit infot – ainus häda, et 1ki osa sellest infost pole lõppeks defineeriv. Ennast defineerida, määratella, ma’i saa, 1ki sobivat määratlust pole ega saa ka kuskilt tuletada. Ning kultuurilise infohulgaga enda kohta ongi see häda, et kui see hulk on ka lõplik – kui viimaks on tõesti teada kõik, mis minu kohta teada on võimalik saada – siis on see küll 1 mahukas infokogum, kuid sellestki puudub definitsioon. Kuitahes suurest kultuuriliselt konstrueerit lausete hulgast ei piisa isiksuse defineerimiseks. Nii võibki olla, et isiksust tglt pole. “Mind” pole. On vaid rohkem või vähem juhuslik hulk kultuurilisi tunnuseid, mille kogum end ekslikult arvab olevat “mina”.

Nüüd peaks vastuvaidlemiseks lajatama Descartes’i “Cogito ergo sum“-ga ning seejärel näitama kätte jälle selle nõrgad kohad, näitama, kuidas see lause tglt on väär & üldse vilets lohutus. Aga jäägu see järgmiseks xaks, sest niikuinii toob FB mind (keda siis?) taas “minuteema” juurde tagasi.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

3 responses »

  1. Oudekki ütleb:

    Robert Silverbergi “A Time of Changes” loos oli selline huvitav ühiskond, kus “mina” oli põhimõtteliselt samaväärne rõvedusega🙂

  2. tqnis ütleb:

    On see põhimõtteliselt sama fraas, mis selles kuulsas põleva põõsa juhtumis? Või siis ärapõlemata põõsa juhtumis, tead küll.

    • Punane Hanrahan ütleb:

      καὶ εἶπεν αὐτῷ ἐγώ εἰμι ὁ θεὸς τοῦ πατρός σου θεὸς Aβρααμ καὶ θεὸς Iσαακ καὶ θεὸς Iακωβ ἀπέστρεψεν δὲ *μωυσῆς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ εὐλαβεῖτο γὰρ κατεμβλέψαι ἐνώπιον τοῦ θεοῦ
      (2.Ms 3:6)

Lisa kommentaar

