Kurjuse teema kütab mulle lähemas kajamiilmas kas nüüd just kirgi, aga arutelu igatahes. Algas kõik (nagu enamasti:)) Ramloffi juures, aga juba on oma arvamuse kirja pannud ka Keit & vbl on selle sissekande ilmumise ajaks koguni keegi veel kusagil midagi öelda märganud.

No mina kurja juurena, ühisk. aga eriti noorsoo moraali hävitaja & rikkujana, ühiskondliku HIV-i teadliku levitajana oma mõlemast soost intellektuaalseile partnereile, ehk siis lühidalt kokku võetuna moraalirelativistina, kahtlen, kas ses kontekstis saab kurjusest üldse rääkida. Sest moraalirelativistina on loomulikult minu mõtteviisi 1ks automaatseks eelduseks, postulaadiks, abs. kurjuse & abs. headuse võimatus, aga taoline enda seest headuse & kurjuse otsimine kipub (vähemalt minu jaoks) igasuguse kurjusekontseptsiooni paratamatult taandama abs. kurjuse-headuse võimalikkusele (mida pean nonsensiks, nagu juba mainisin).

Ehk siis mu arust ei ole inimese sees mitte headus & kurjus, vaid teat hoiakud, kalduvused & suundumused, mis iseenesest on eetiliselt neutraalsed. Kasvõi näiteks valmisolek või isegi tahe tappa on eetiliselt neutraalne, sest seda on võimalik realiseerida ohutul viisil, kas näiteks mingeis arvutimänges või hoopis näitlejaks hakates. Või siis tapamajja tööle minnes või kütiks hakates (siin on muidugi küs, et kas loome tapmine inimeste vajaduste rahuldamiseks on eetiline, aga nagu ma varemalt maininud olen, siis minu jaoks meat is no murder ehk siis loome tapmise puhul oleneb kõik tapmise asjaoluist & tingimusist). Olen Ramloffiga nõus, et inimesid peaksid tajuma oma üldiselt häiks peetavate tegude tegelikke ajendeid, mis ei pruugi üldse nii üldmõistetavalt kaunid olla. Aga kui ajendiks on näit. isekus, siis ei ole see jällegi kurjus – sest isekus ei ole kurjus, isekus on isekus, eetiliselt täiesti neutraalne, kuni seda pole realiseerit. Aga kui inimene asub oma isekust realiseerima, saab ta seda taas teha.

Et inimene peaks olema teadlik, mis toimub tema hinges, ka selle kaugemais soppes. Või mis “peaks” – nii oleks tal endal parem & parem ka tema lähedalseisjail, kelle hulka võin vabalt sattuda mina:) (seega põhineb kogu see sissekanne taas 1l isekal soovil, aga mis siin imestada – olen mõistliku egoismi lakkamatu propageerija, millest ju automaatselt järeldub, et olen egoist).

Olukord on sarnane tuntud võrdpildile kirvest – kirvega saab nii puid lõhkuda, kui ka naabrimehe pea lõhki lüüa. Järelikult on kirves eetiliselt neutraalne, ei saa öelda, et kirves on hea või halb. Asja veelgi segasemaks ajamiseks on ka seda vana võrdumit võimalik täiendada lausudes, et pole veel sugugi selge, kummal juhul kirvest eetiliselt tunnustataval viisil pruugitakse – mõnes oluxas võib puudelõhkumine olla kuritegu & naabrimehe pea lõhestamine jällegi heategu.

Nõnda ka näiteks sooviga ligimesele füüsiliselt haiget teha. Kui ma lähen tänavale & virutan seal I ettejuhtuvale indiviidile nossu, olen ma kahtlemata kurjategija (ka siin on võimalikud erandid, aga need on niivõrd harvad, et neil pole mõtet pikemalt peatuda, lihtsalt mainin oma teadlikkust ka sellisest võimalusest), aga kui ma sadomasoklubis armutult nüpeldan mõnd tegelast, kes sinna sellise elamuse jahile tulnud ongi, siis teen ma ju head. Vaimse haigettegemisega’i pruugi lood & laulud sama lihtsad olla, sest seni pole ma veel kohanud inimest, kes teadlikult naudiks vaimset haigetsaamist (st. olen küll, aga vaimne haigetsaamine on siis alati kaasnenud füüsilisega – kohatud masohhistid on nautinud, kui neid alandatakse nii vaimselt kui füüsiliselt, aga mitte kunagi vaimset alandamist ilma füüsiliseta). Minu nüpeldamistarbe taga on aga minu sisemine agressiivsus, soov ligimesele haiget teha ning nautida tema alandamist – seda mõistetakse üldühisk-ult halvana. Kuid, ennäe, SM-klubi kaitsvate seinte vahel muutub see kohe heaks, lausa headuseks:)

Teistpidi töötab näide, mida kasutab Ramloff isegi. Need roosa kampsuniga new age tädid, kelle heasoovlikkus on nii ülevoolav, et iial otsa’i saa. Oma heasoovlikkuse lakkamatu manifesteerimisega tüütavad nad paljusid – seega muutub nende heasoovlikkus halvaks, muutub kurjaks, sest ligimeste pidev tüütamine on kahtlemata pahategu.

Minu arust on probleemi kogu olemuse ilusasti kokku võtnud Goethe, lausega, mida me kõik ilmselt peast teame:
Ma olen osa jõust, mis kõikjal tõstab pead,
mis kurja kavatseb, kuid korda saadab head

Ei tohi lihtsalt unustada, et alati on võimalik ka vastupidine. Samuti muidugi kavatseda kurja & saatagi kurja xa, või siis jälle vastupidi. Aga kõik oleneb kontekstist ning kontekstivaba kurjust või kontekstivälist headust pole vähemalt Maa peal seni veel ette tulnud:)

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

2 responses »

  1. nodsu ütleb:

    Enda seest kurjuse otsimine ei pea tegelt tähendama absoluutsete kategooriate tunnistamist. Inimesed on ju vastuolulised, vabalt on võimalik, et ma olen võtnud endale eetiliseks imperatiiviks A, aga minu sees leidub nii A-d kui mitte-A-d, lausa anti-A-d. Aga teadlikkuse vajalikkusele kirjutan alla nii mitme käega kui võimalik.

  2. Annemuri ütleb:

    Moraal ongi suhteline. Kas nüpeldades kedagi, kes soovib, et teda nüpeldataks ja tunneb sest mõnu, teed Sa halba või head? Kaasinimesele hea tegemine on ju ikkagi hea tegemine, olgugi et meetod selleks vaadeldaval juhul mittetraditsiooniline ja asjasse pühendamatu audients oleks ilmselt Sinu kui vägivallatseja peale pahane. No võtame järgmise näite. Kinkeakt on ju reeglina üllas ja enamik inimesi himustab, et neile aeg-ajalt midagi kingitaks. Aga kui sa näiteks kingid pruuni pintsaku inimesele, kes põhimõtteliselt pruuni ei kanna, ja sa tead seda, ja tema teab, et sa tead, siis see kinkeakt ilmselt teiseneb heateost solvanguks, kuigi selle tõelist sisu mõistavad üksnes asjaosalised ja kõrvaltvaatajad ei saa jälle asjast teps aru. Inimühiskonna paradoks näib olevat, et kui ühtede jaoks näikse asjad olevat hästi, siis on nad teiste jaoks halvasti, ja ei saa tuua ainsatki näidet ühestki ühiskonnast (mille suhtes on säilinud miskidki jäljed), et seal oleks olnud kõigi jaoks ühtmoodi hästi – või miks need maapäälsed paradiisid siis jätkusuutlikud ei ole olnud?

    Headuse ja halbtuse hindamine on suhteline, sest moraalsed kategooriad ongi suhtelised ning üheselt mittehinnatavad. Inimesed on püüdnud leida universaalse headuse v õnnelikkuse etaloni jumalariigis ning universaalhalbuse kupatanud põrgu, aga nagu me täna hästi teame, pole ka see antud asjas sootuks mitte eesmärgile lähemale aidanud. Ükski tegu, asi, olek ega ülepea miski siin maailmas ei ole hea ega halb per se, vaid alati mängib rolli aeg, koht, hulk, rakendamisviis, subjekt ja veel palju muid tegureid.

    Rahulolematus iseendaga ja sellest johtuv arenemisesoov on edumeelsele inimloomusele omane, aga iseeneses leiduda võiva sisekurjuse otsene või piltlik väljapiitsutamine kui adekvaatne ja tänapäevane enesearendusmeetod võiks küll saada kahtluse alla pandud, sest enesepiinamine on masohhismi selverakendus, ei miskit enamat. Ja misasi see kurjuski ülepea on? Kas rebane, kes jänese kinni püüab ja nahka paneb, on kuri? Kas see, kes ennast inimsuhteis kehtestab ja ei lase end kaltsuna kohelda, on kuri? Kas demokraatia vägivaldne introdutseerimine on kuri?

    Enamasti sõltuvad asjad sellest, kustpoolt vaadata. Eks tõepoolest, kui inimene soovib ennast piitsutada, siis sisemise kurjuse väljaajamine ettekäändena paistab kahtlemata õilsam kui vaimlise rahulduse saamine. Ei lahku kurjus, ei paista nüplil lõppu, ja kõik on rahul.

Lisa kommentaar

