Agulirebaanets tundis huvi, et mismoodi on minu elus olnud uskude, uskumiste & nende vahetamisega.  Eks ma katsu sel komplitseerit teemal siis midagi sekka öelda, sest tunnen endalegi kasuliku olevat need asjad endast 1x ometi kuidagimoodi välja kirjutada.

Mulle väga meeldivad Martin Välliku seisukohad & avaldused ning juba pikemat aega ründab ta nähtusi, mida ka minu arust rünnata tuleb (mäletan, et kunagi püüdis skeptik.ee miskipärast kaigast anda ka täiesti klassikalisele ilmalikule psühholoogiale, aga need ajad on õnneks möödas). Olen jummala tõsiselt mõelnud, et kuivõrd ma enamikku skeptik.ee-s väljendatavaid seisukohti & hoiakuid jagan, siis peaksin ka ise ateistiks hakkama. Aga’i saa. Ateism on kuidagi very not me, minu jaoks juba loomupäraselt vale. Seega pean kandma edasi seda risti, mis on antud ilmalikku riiki pooldavale usklikule, kelle jaoks usk tegeleb peamiselt filosoofiliste (või noh ütleme filosoofilist laadi, et kõik seda kajamit lugevad filosoofiatudengid mind mõiste väärkasutamise eest ründama’i tuleks:)) küs-tega, mitte mägede liigutamise & vistrike raviga ning kes suurema osa kõikvõimalikust “uhhuust” põlastusega kõrvale heidab. Kelle jaoks on 1viisi käsitamatud nii usk kvantripatsi (tõesti väga huvitav patsiliik) imetegevasse jõusse, kui hüsteeriline hirm väidetavalt põrguekspressina toimiva abielueelse seksi ees jne. See rist on raske, sest taoline saab vasakult & paremalt. 1d ei suuda talle andestada, et ta siiski päriselt ateist ei ole, et tal on mingid “igandid”, millest ta lahti ei lase, II on solvunud oma kvantripatsi, messia, moraali vms. uskumatajätmise pärast. Aga olgu, ei pea ma siin vigisema oma raske saatuse pärast, vaid kõnelema asjast:)

Nagu väidetavalt enamikul inimesil, hakkasid ka minul religioossed kalduvused ilmnema teismeeas – enamvähem 1aegselt oma seksuaalsuse sh. biseksuaalsete kalduvuse argliku avastamisega. Aga enamikul inimesil lähevad nii religioossed (seda muidugi ilmalikus ühisk-s, kus pole väga tugevat religioossust toetavat kultuuri) kui ka biseksuaalsed kalduvused (mõlemaid olevat väidetavalt praktiliselt kõigil teismelisil) täiskasvanueas üle, minuga pole seda kummagi osas juhtunud.

Ning põhiosas on minu religioossus jäänud samaks, mis see oli murdeeas – aimdus sellest, et seal Kusagil Taga on Suur Tundmatu, mitte ainult Vastamata & Vastuseta vaid isegi Küsimata Küsimus. Et on miski või keegi, mille või kelle järgi me oma inimlikus meeles (ma’i ütle, et piiratuses, ehkki nagu Londoni kuninglik peaastronoom selgitas, põhineb meie teadvus endiselt suuresti sellel, mida oli ürginimesel vaja saamaks savannis gaselli kätte, mistõttu väga palju tänapäeval juba meie haardeulatusse jääva infoga’i oska me midagi mõistlikku pihta hakata mitte enam teadmiste puudumise, vaid mõistuse kui sellise piiratuse tõttu) isegi mitte küsida’i oska, vastusest rääkimata. Jumal kui Suur Tundmatu, Ultimatiivselt Viimane Võimalus, See Mis (või Kes) On Kui Enam Midagi Ei Ole jne. Pmst teadmine sellest, et tühjus ei ole tühi, et ka seal, kus kedagi ei ole, on keegi jne. Ehk tglt saab selle segase jutu kokku võtta ka palju lühemalt: väljapool meie piire on alati midagi. Inimene’i suuda iialgi hõlmata kõike ning see, mis jääb inimese piirest väljapoole, on juba iseenesest väärt teatavat aukartust (mitte tingimata kummardamist, kindlasti mitte lömitamist). & kindlasti on väärt, et sellegagi oma elus arvestatakse. Arvestatakse, et elu koosneb hoomatavast & veel millestki ning ennast tuleb órienteerida nii hoomatava kui hoomamatu suhtes.

See’i ole miski, mille kohapealt oleks ateistidel mõtet mulle vastu vaielda, sest ütlen veel – see’i ole mul niivõrd ratsionaalne, kui orgaaniline, see arusaam lihtsalt kuidagi on mu sees & ma tahan edasi elada koos selle arusaamaga, seega igasugused katsed mind sellest arusaamast “ümber pöörata”, mistahes suunda, on täpselt sama viljatud, kui mistahes muud pööramiskatsed, olgu siis kristlusse, ateismi, võikuhuiganes.

Niisiis see Suur Tundmatu. Mulle on jäänud mulje, et just teda nimetavad kristlased, juudid & moslemid Jumalaks ning see osa satanistest, kes isikulist Saatanat usuvad, Saatanaks. Wiccas on tegu maailma korraldava printsiibiga, mis ei ole “kes”, ei ole isik, vaid on justnimelt põhimõte. Selle põhimõttega tekkib muidugi samavõrra probleeme, kui Jumalagagi (näiteks nagu on võimatu vastata, mis on Jumala mõte või miks õigupoolest Jumalt vaja on, nõnda on ka selle põhimõttega), aga ma’i näe põhjust keerutada, vaid ütlen ausalt – ma lihtsalt ignoreerin neid probleeme. Olen leppinud sellega, et kui sa oled usklik, siis pole vahet mis usku sa oled, mingeid küsimusi pead sa lihtsalt ignoreerima, olemagi aus ignorants. Jah, ilma teatava ignorantsita poleks mitte mingisugune religioosne usk tõepoolest võimalik. Seega inimene, kes otsib vastuseid kõigile küsimusile, ei saa olla usklik ning usklik peab vtma mööda teatud küsimusist. Aga selle tõdemine on minu jaoks automaatselt ka sallivuse aluseks, sest sundida inimest väevõimuga mingeid küsimusi küsima või siis vastupidi – mitte küsima – tundub mulle haruxselt totter & tegevusena tühine.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

2 responses »

  1. agulirebaanets ütleb:

    Nii. Väga huvitav, palun järgmises sissekandes ka sellest, miks sa teoloogiaõpingud pooleli jätsid ja miks üldse teoloogiat õppima läksid. Ja miks sust on tehtud foto valge kaelaplaastriga.

  2. notsu ütleb:

    Ega seal skeptik.ee-s kõik autorid ateistid ole, mõni on aus agnostik.

Lisa kommentaar

