Jätame! Selle peale võtame? Võtame!

Seesamune tuli meelde, kui koperdasin täna Tlna linnas 2xl uue sotsiaalreklaami otsa, mis inimesi alkoholi tarvitamisest võõrutama peaks. Näh, sain oma toostide varamusse 2 uut toosti juurde:
“Vaimsete häirete terviseks!” &
“Maksahaiguste terviseks!”
& hakkangi neid tooste edaspidi viina võttes tarvitama ning olen raudpoltkindel, et ega mina pole ainus nõnda tegija. A10te jooksul tutvuskonnas küllalt nähtud neid, kes sellist tumedapoolset huumorit külma rahuga tarvitavad. Võiks isegi öelda, et sellise huumori sõbrad kalduvad mu tutvuskonnas enamuses olema.

Siin näengi takistusi selle sotsiaalreklaami sihipärasele mõjule. Võime öelda eestlaste kohta mida & kuidas iganes, aga 1 on kindel – iroonia-, sealh. eneseirooniaoskus on selle rahvakillu hulgas kõrgelt arenenud. Kunagi võtsin isegi sõna kohati juba umbrohu mõõtmeid võtva eneseiroonialokkamise vastu (ei viitsi praegu vastavat sissekannet välja otsida). Ka on musta huumori mõistmisega meil väga hästi.

Seega juhtub ilmselt paljuiga sama mis minuga – inimene saab väga hästi aru, mida kampaaniaga tglt on tahet öelda, aga iseenesest pole see sõnum talle ju uus ning selle esitamise vorm, mis ilmselt on mõeldud olema mõõdukas šokireklaam, kisub tema suu pigem laiale irvele. Et “näh kui vaimukas, teen ka nii”. Alkoholi tarvitamist selle pärast maha ei jäeta, kui just sellega tõsiseid probleeme pole või kui see lihtsalt ära pole tüüdanud (mida võib juhtuda üsnagi tihti väga laial skaalal joodikuist tervisenapsu tõstjaini).

Paljuile eestlasile, sh. mulle, on omane jonnakas-tüdinud “ahh ma ju tean seda” hoiak, mille peale on irooniline hoiak kerge tulema. & eriti kerge on tulema eneseirooniline hoiak. Kas te pole mõelnud, et kui oma käitumist on vaja välja vabandada, siis on eneseiroonia parim vabandus? Eneseiroonilisele inimesele antakse mitte lihtsalt kergemini, vaid suisa üldjuhul andeks ning lastakse tal rahumeeli jätkata seda tegevust, mille tõttu ta eneseirooniline on. Ilmselt just seetõttu on eneseiroonia saanud arvestatavate hulkade harrastuseks.

Ning see on liiv, kuhu seexne tore sotsiaalreklaamikampaania jookseb.

Vast ehk päris noorte puhul on sellest abi. Võimalik, et just nemad on ka kampaania sihtmärk.

Tuleb meelde ka katkend 1st Bornhöhe Eesti- & Liivimaa reisijutust XIX saj. lõpus; ajast, mil karskusliikumine Eestis väga au sees oli (ehkki karskusliikumise sildi all pahatihti lauspummeldati, ikka pummel-pummel). Tsiteerin mälu järgi, sest pole Bornhöhe reisijuttude rmtut parasjagu käepärast. Igatahes ütlejaks on maakoha karskusliikumise edendaja & ütleb ta seda küllatulnud linnamehele:
“Teie ei saa karskusliikumise olulisusest aru, sest teie ise joote küll – aga natukene. Mõistate piiri pidada. Teie ei tea, mida tähendab tõsiselt juua ja mida see maal tähendab, et siin pea iga mees tõsiselt joob.”

Asjakohased sõnad, ehkki seexne kampaania näikse olevat suunat just parajusluse vastu, täiskarskuse poolt. Sõnum tundub olevat, et natukenegi on paha. Aga asjakohased sõnad ikkagi. Sest need, kes “tervena suremist” endale eesmärgiks pole võtnud & arvavad, et “inimkeha ongi muuhulgas ka selleks, et seda mõnu saamiseks raisata & kulutada”, kuid sellega piiri peavad (sh. mina), ei tea, mida tähendab joomine tõsise sotsiaalse probl-na. Ei tea jah.

Masu olla Eestis alkoholi tarvitamist juba oluliselt vähendanud. Kui aga seda tõsimeeli veel vähendada tahetakse – siis mina’i tea, mis siin hea lahendus võiks olla. 1 on see, kui avaliku elu tegelased avalikkuse ees, foto- & videokaamerate võtteväljas, ainult apelsinimahlakest rüüpaksid. Või ehk äärmisel juhul kohvi – see ju ka tervistkahjustav, aga ikkagi hoopis IIl viisil. Aga tea, kas sellestki abi, sest eks siis hakka sosistamine, et “jah, siin avalikkuse ees nad küll nõnda, aga eks nad pärast koduseinte vahel tinuta või vähemalt võtavad pitsikese”. Mis ka tõsi on. Võtavad ikka küll (ma pole 1ski riigis, kus ma käinud, v.a. islamiriigid, kohanud massiliselt pitsipõhja sülitavaid poliitikuid, pigem ikka vastupidi – olgu karskuse tase riigis muidu milline tahes). Ning loota, et kõik avaliku elu tegelased & rahva eeskujud missioonitundest või millestki muust ajendatuna kiiresti täiskarsklasiks saavad, on pehmelt öeldes alusetu. Ning raiun kui rauda, et minu meelest poleks seda ka vaja – jään jätkuvalt seisukohale, et parajuslusest piisab ning, mde, mõnix on kellel tahes inimesel õigus ka lollusi teha, kui need lollused just väga suureks ei paisu.

Täna õhtul polnud mul plaanis alkoholi tarvitada. Aga selle uue kampaania peale mõtlen, et võtan ikka pitsikese. Makshaiguste terviseks. Või ehk hoopis vaimsete häirete? Peab veel mõtlema, et kumma just.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

13 responses »

  1. Marta ütleb:

    noored, kes juba suudavad seostada haiget maksa alkoholiga, kuid kes sellegi poolest on ikka veel päris noored, kipuvad selliseid kampaaniaid kergelt targutamiseks liigitama ja siis on ka kasuprotsent olematu…

    poliitikute kuivatamisse ma väga ei usu ega tea, kuidas joomist vähendada, kuid… kas ei võiks olla kasu sellest, et selle asemel, et üritada kõigest väest alkoholi joomist piirata, õpetada elanikkond jooma… nt õpetada inimesi lugu pidama heast veinist… või muust heast – peamine, et inimene suudaks eristada kvaliteetset kraami ebakvaliteetsest… koolitada inimese maitsemeelt… ja õpetada väärtustama akoholi tarbimisega kaasnevatest esteetilistest elamustest… jms…
    kahtlane küll, kuid siiski…

  2. Punane Hanrahan ütleb:

    Tõstan Marta kommi peale tunnustavalt pöidla!:)

    Ise võtsin siis juudi retspeti järgi tehtud õhtuse kanaborši juurde 2 pitsi viina – 1 vaimsete maksahaiguste & II vaimutsirroosi terviseks. Ehkki viimatinimetet tõve terviseks on ohtlik võtta – see levib Eestis niigi nakkushaigusena.

  3. notsu ütleb:

    Samas, mine tea, äkki on olemas ka seltskond, kellele eneseiroonia on sama võõras kui teadmised maksatsirroosist. Iseasi, kuidas nende funktsionaalse lugemisoskusega on.

  4. Oudekki ütleb:

    Minu arvates see kampaania töötab hoopis neile, kes on niigi karskluse või enam-vähem karskluse valinud. See tuletab meelde kõik need arstide mälestused ja meditsiiiniõpikud ja kirjanduse, kus alkoholi liigtarvitamise kurbi külgi on detailselt analüüsitud. See kinnitab neile, et “ma ei ole mingi imelik friik, kes nii mõtleb, teisi on veel ja see on avalikult sanktsioneeritud olek”.

    Täiskasvanud inimesed ehk vajavad sellist toetust vähem, aga sellised 17-25sed arvatavasti rohkem. Kuigi, ega ka täiskasvanutel alati enesekehtestamisega kenasti ole. Ja võib-olla siis ka need, kes oma alkoholisõltuvuse vastu ainult täiskarsklusega saavad võidelda, arvatavasti on see tugi ka neile.

    Muidu ma olen ka Martaga nõus… Itaalias õpetatakse lapsi lasteaias veini tegema ning kännuämblikuks joomist on märgatavalt-märgatavalt vähem. Täiskarsklust, muidugi, ka. Aga samas, joogist keeldumine ei tekita üldse tähelepanu.

    • notsu ütleb:

      Iseasi, kas ta niimoodi mõeldud oli, aga töötada võib jah niiviisi kõige paremini. Seda vägisi jooma sundimist on ikka päris palju, kuigi mina kohtan seda pigem vanemapoolsete keskealiste kui noorte hulgas (aga noori, kellega ma suhtlen, valin ma ise, keskealisi alati ei saa).

      • Oudekki ütleb:

        Ma pigem ei arvanudki, et noored rohkem sunnivad, aga ma mõtlesin, et täiskasvanutel on “ei” ütlemiseks vähem tuge vaja, st enesekindlust ehk on tsipa rohkem. Seda enam, kui jooma sunnivad vanemapoolsed keskealised😀

  5. agulirebaanets ütleb:

    Kui inimene ikka tahab juua, siis ei aita ei ussi- ega püssirohi.
    Samahästi võiks teha kampaaniad seksi või suhkrusöömise kahjulikkusest.

  6. agulirebaanets ütleb:

    No ei ole ju, kui õigesti tarbida. Nagu alkoholigagi.

  7. poolh22lne ütleb:

    Nii joomisel, suhkrusöömisel kui ka seksil on vorme, mis inimest vaimselt ja kehaliselt laastavad kahtlemata rohkem kui mõned teised ja on vorme, mis ei laasta üldse ja on, vähemasti uuringute andmeil, aga ka praktikas täiesti kasulikudki, suisa elulised. See ei pea ilmtingimata tähendama, et kes viljeleb viimast, see aktsepteerigu, lõuad koos, ka esimest. Küsimus on justnimelt viisides, mis eelnimetatud valdkondades on pruugiks.

  8. luize ütleb:

    Eneseiroonia on muidugi tervitatav, aga nagu poodu majas nöörist ei räägita, ei maksaks toostidega hiilata ka seltskonnas, kus on näiteks joodikuite pereliikmeid, kes sellise asja all pikalt on kannatanud. Või kelle isa-ema-sõber-kesiganes joomise tõttu mõne elutähtsa organi kaotanud ja seeläbi surnud. Kelle ema-isa-sõber-kesiganes on surnud/vigaseks saanud joobnu auto või mõne muu asjaolu tõttu. Sest juuakse meil liiga palju, nii koguseliselt kui ka selles mõttes, et ILMA alkoholita justkui ei toimiks ükski pidu/vastuvõtt/muidusündmus.
    Ega minagi ei ole täiskarsklane olnud ja vist ei saa olemagii, seetõttu võib jutt tunduda silmakirjalik. Arusaamine on tulnud kogemustega ja mul on küll hea meel, et minust ei saa kunagi keskealist regulaarselt tipsutada armastavat prouat. Siiralt. Ma ei näe mitte mingit vajadust vähemalt nädalas korra vägijookide pruukimiseks ja ma ei näe ka, mis põhjused teistel inimestel selle tegemiseks on. Kolmekümneviiesed jõmmid, keda igal reedel-laupäeval baaris mõmisemas näeb, annavad alust haletsuseks.
    Kõige rohkem aga ajab mind meie “joomiskultuuri” juures närvi see, et oma mittejoomist tuleb põhjendada, seletada ja kõige lõpuks pead hakkama ennast “no-võta-ikka-missa-jamad-nüüd” eest. See võibolla on veel kõige suurem probleem, see, et sa kaine olles oled nii imelik, et ei sobi kohe. Muidugi, ega pikalt kainena joodikute seas ei istu ka. Tüütu on.

    • Punane Hanrahan ütleb:

      Jah, see on sul õige, et nõudmine, et keegi peaks oma mittejoomist põhjendama, on ebakultuurne & lihtsalt ebaviisakas. Ning muidugi ka ebaliberaalne – mis krt see kellegi IIe asi on, miks mina’i joo. See “Aga ütle mulle, miks sa’i joo” on tüüpiline näide eestlasile neetud omasest kombest oma nina pidevalt IIe asjusse toppida, mis on mu meelest 1 suuremaid probleeme siinmaal (siiski mitte ainult siinmaal).

      Ehk siis ka eestlaste kombest kõike standardiseerida – kõik kas joogu või ärgu joogu, aga et jumalapärast poleks nii, et keegi teeb midagi IImoodi, kui “kõik”:(

  9. Annemuri ütleb:

    Aga sama on ju mistahes muude nähtuste puhul. Samas, tuleb ju möönda, et sellist ninatoppimist a la “millal siis pisiperet oodata” või “oled haige vä, et ei võta?” esineb siiski pigem pooltuttavate ja tuttavate inimeste kui päris võhivõõraste poolt. Päris võõraste suhtes on ju siinmail kombeks olla erakordselt ükskõikne, et mitte ütelda hoolimatu. Üks töötav võte on ninatoppijalt harjutada ennast täiesti süüdimatult vastu küsima: “A missa küsid?” Küsija seepeale enamasti punastab ja mökitab midagi mõttetut ja sinnapaika see jääb.
    Kuna meil on olemas seesugune asi nagu isiklik elu ja isiklik tõekspidamiste ja väärtusteruum, siis tekib paratamatult selle kokkupuutepiiril ühiskonnaga mingi suurmaja trepikoja moodi suhteliselt ebameeldiv nähtus, kus keegi ennast õieti kodus ei tunne ja mida on raske muuta turvaliseks ja meeldivaks, kuhu oleks nagu ühest küljest kohustus võõraid lubada, saamaks teada, mida nad tahavad, ja samas kuhu tungimine tähendab paratamatut häirimist. Ma saan nii aru, et sellesse ruumi tohiks tungida üksnes olles kutsutud või siis äärmises hädas. Sellesse ruumi tikkumine lihtsalt igavusest või nuhkimissoovist on häbematus, millele võib vabalt omapoolse häbematusega vastata.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s