Mõtlesin parasjagu suurest vahukooretordist, millist eset tänap. ei tohi ju enam ilma süümepiinuta süüa, sest see on patune väga mitmel eri põhjusel:

1)Katoliku kiriku õpetuse kohaselt on tegu 1ga 7 surmapatust, nimelt õgardlusega, sest sa võid küll mitte süüa vahukooretorti liiga tihti, kulukalt, palju, aplalt (sellega läheb juba raskeks), aga sa’i pääse kuhugi sellest, et sa sööd seda liiga nautlevalt. Enamgi veel – vahukooretorti pole mõtet sööma hakatagi, kui seda pole plaanis teha ainult maitsmisnaudingu pärast. Viimane aga varjutab teatavasti ära inimelu sihi. Siiski saab katoliiklasiga siin kõige kergemini hakkama, sest olen näinud katoliiklasi vahukooretorti söövat & ikka suisa nautlevalt söövat. Üldse võivad konservatiivsed katoliiklased olla homofoobid &midaiganes, aga suppipatta või praepannile sülitamist tuleb nende hulgas harva ette (isegi, kui nad veiniklaasi endast põlgusega ära heidavad) ning taolisi, kes ka väljaspool paastuaega endale väga rangeid toidupiiranguid kehtestavad (kui nad ei ole just mingi konkreetse orduga ühinenud) peetakse juba vähe nupust nikastanud fanaatikuiks.
2)Õigeusus ma’iteagi kuidas sellega täpselt on, aga mu mäletamist mööda esineb ka neil üsna sarnaseid põhjendusi katoliiklaste omile.
3)Protestantidega on lugu isegi kurjem, sest vahukooretort ei ole kristlikult tagasihoidlik, olles seega patune liialdamine ning ei käi ka kokku arusaamisega palehigis töörügamisest.

Aga noh, kuivõrd ma ise kristlane’i ole, vaid on vahe minu & nende vahel – mina lähen põrgusse, nemad vastavalt taevasse – siis eelnev moraalikäsitlus on miski, mida hea teadmiseks võtta, kuid mis mind otseselt ei puuduta. Sel põhjusel jätan toomata ka islamistlikud argumendid vahukooretordi vastu (ajaksid sissekande põhjendamatult pikaks). Juutidel vist otse midagi vahukooretordiga polnud, annab minu arust valmistada igati koššer viisil. Ehk siis vb öelda, et tglk sissekanne algab alles siit:

Hoopis hullem on asi igasuguste mittekristlike neopuritaanidega, kelles ma näengi suurimat ohtu Õhtumaa naudingukultuurile. Ei hakka, taas sissekande lühendamise eesmärgil, välja tooma uuspuritanismi eri koolkondade argumente eraldi, vaid üritan need siin 1 tervikuks ühendada:
1)Vahukooretort teeb paksuks & on muidu ebatervislik, seega on seda söövad inimesed taunitavad.
2)Vahukooretort sisaldab loomseid osiseid, olles seega kui mitte otse mõrv (piima & munade saamiseks kedagi ju otse’i tapeta), siis vähemalt räige ekspluateerimine ning seepärast on vahukooretorti söövad inimesed automaatselt parempoolsed (arvaku nad ise oma poliitilisest kuuluvusest mida tahes), kas väikekodanlased või suisa suuremat sorti kodanlased, sellisina taunitavad (küllap aimasite juba õigesti, et see on väga levinud argument marksistlike veganite ringkonnas – ehkki marksistlike taimetoitlaste räigema osa jaoks on veganism ise juba liigne järeleandmine patule, st. ekspluateerimisele läbi sõrmede vtmine ning ainus lubatav toitumise viis on freeganistlik fruitarianism).
3)Vahukooretordi keskkonnakoormus on põhjendamatult suur, seega on seda söövad inimesed taunitavad.
4)Vahukooretort kuulub klassikaliste, arhetüüpsete väikekodanlike idüllikujutelmade juurde, seega on seda söövad inimesed taunitavad.
5)Suurem osa maailma rahvast ei saa endale iialgi vahukooretorti lubada, seega on vahukooretordi söömine elitistlik, ebasolidaarne ning seda söövad inimesed positsioneerivad end automaatselt valitseva eliidi, võimu kandjate, hulka, olles seega taunitavad.

Need näikse kõik pealtnäha vasakpoolsed argumendid olevat, aga ka parempoolsete neopuritanistide väited on üsna sarnased. I väide on poliitiliselt täiesti neutraalne ning tihti antaksegi sellele argumendile just parempoolne kaal, ehk siis “vahukooretort on tervistkahjustav, mistõttu selle töötajaist sööjad ei suuda endast enam töökohas parimat anda (loe “tööandjale võimalikult palju kasumit teenida”) ning on seega taunitavad”. Haakub väga hästi katoliikliku argumendiga, mille sõnastus oligi enam-vähem samasugune.

Vahukooretorti on küll väga pikka aega peetud “süütuks harrastuseks”, aga loota, et see jääb nii ka tulevikus, ilmselgelt ei tasu. Mis mind hämmastama paneb, ongi see, kui ruttu on neopuritaanid suitsetamis- & alkoholivastase võitluse (NB! siinkohal on oluline toonitada, et ma’i pea kõiki suitsetamis- & alkoholivastaseid uuspuritaanideks, see võitlus on paljuski olnud mitte ainult põhjendet, vaid sisaldanud ka argumente, mida on raske, kui mitte võimatu, seostada uuspuritanismiga) töömailt siirdunud võitlema toiduga, õieti toitumisharjumusiga.

Õigupoolest käib täiel rindel võitlus kõigega, mis annab väga kiiret & samas üsna tugevat naudingut. Igasugune kiirnauding on muutunud uuspuritaanide peamiseks märklauaks. Ainsaks erandiks on miskipärast orgasm &/või seks – neid viimaseid pigem propageeritakse. Ehkki, nagu Fideelia fb-s täheldas: “Täitsa võimalik, et seks muutub aina ebaolulisemaks. Palju tähtsam on NÄIDA seksikas, kui tõesti seksida.”

Jah, põhjus miks ma neid teemaid nii palju üles võtan, on just see, et kiirus, millega uuspuritanistlikud ringkonnad asusid võitlema mitte ainult hamburgeridega & rämpstoiduga, vaid tänap. inimese toitumisharjumustega üldse, on minu jaoks jahmatav. Ma eeldasin, et kunagi minnakse alkoholi- & suitsuga sõdimise pealt toitumise kallale, aga ma tõesti arvasin seda juhtuvat hoopis kaugemas tulevikus.

Xan taas – ma’i pea pmst valeks tervislike eluviiside propagandat ning eri toitude & jookide pahupoole tutvustamist. Aga uuspuritaanid sellega’i piirdu, seepärast nad ju uuspuritaanid ongi – nende võitlus on radikaalne, mustvalge, vähimaidki pooltoone, mitte mingisugust parajusluse või “ma pühapäeval natuke” võimalust mittejättev. Uuspuritaani meelest tohib süüa ainult 3e idu & jutul lõpp. Ning loomulikult seisneb 3e idu söömises ainutõde, seega tuleb see vägisi peale pressida kogu ühisk-le, mitte lähtuda oma eetilisest positsioonist ainult oma & aatekaaslaste elus.

Aga uuspuritaanide edu just poliitilisis ringkonnis kogu Euroopas ning Põhja-Ameerikaski on olnud hämmastav.

Seepärast ma’i imesta, kui a. või paari pärast hakatakse nõudma hoiatustekstide trükkimist vahukooretortidele. Samuti keelatakse tortidel igasugused ilustused ning nõutakse, et torte’i tohi kaubanduses avalikult eksponeerida & et tordikarpidel peavad olema šokipildid inimesist, kes kannatavad rämeda ülekaalu all või kes surnud südame-veresoonkonnahaigusisse.

Selline tulevik võib tunduda absurdne. Selline tulevik on vägagi tõenäoline.

Ning mõiste “sünnipäevatort” heidetakse igaveseks ajaloo prügikasti, koos mõistega “kohviõhtu” või “kirikukohv”, tglt. lendavad sinna veel ka “pühapäevahommikused pannkoogid” . Üldiselt rändab prügimäele suur osa Euroopa väga mõnusast argikultuurist, mis siin sajandeid vastu pidanud & mis teebki Õhtumaast nii meeldiva koha:( Jäävad 3 idu, klaas apelsinimahla ning painav mõte, et millegi krdi pärast ma oma elu üldse elan, kui selles 1ki pisikest mõnu, 1ki mugavat naudingut ei ole.

—————-
Now playing: Thievery Corporation – The Cosmic Game
via FoxyTunes

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

24 responses »

  1. ninataga ütleb:

    Hmm, tegin oma mehele ( väiksema lapse suurel nõudmisel ) isadepäevaks vahukooretordi – ( piimatädi korjas mulle lehmapiimalt natuke koort ) ja ma ei näe kellegi näol ( ei siis pubeka, ega ka pisipiiga ) süümekaid.. nad tunnevad ennast sigamõnusalt🙂 Isane kah võttis selle isegi naeratades vastu piiga käest.. ja mugis kah ilma süümekateta😛

  2. Kristi ütleb:

    Klaas apelsinimahla käib paratamatult naudingu alla, on saavutatud kolmandate riikide vaese rahva tööjõu arvelt ning meieni toimetatud tohutuid naftatoodete hulki kulutades. Nii jääb apelsinimahl ära. Asemele tuleb õunamahl. Ise pressitud.

  3. Kristi ütleb:

    Tjah, Klaas apelsinimahla käib paratamatult naudingu alla, on saavutatud kolmandate riikide vaese rahva tööjõu arvelt ning meieni toimetatud tohutuid naftatoodete hulki kulutades. Nii jääb apelsinimahl ära. Asemele tuleb õunamahl. Ise pressitud.

    • Oudekki ütleb:

      Nojah, kui immigrantidele palka maksta, siis võib-olla see kolmanda maailma tööjõu ekspluateerimine jääks apelsinimahla tootmisel ka vähemaks…

  4. Rainer ütleb:

    😀 Sünnipäevaidu😀
    Muide, ka see taimeloote tapmine ei ole?

    Kõigist neist argumentidest, religioossetest ja tervisele viitavatest, on mulle kõige vastikum väide, et enamik inimesi seda endale kunagi lubada ei saa. See viib vältimatult utoopia-kommunismini, et sa ei tohi puhast aluspesu ka selga panna enne kui igal viimsel kui neegril see olemas on ja üleüldse pole võrdsustamine mitte ainult võimalik vaid ka õiglane mitte! Mees, kes on läbinud kolm ülikooli peabki paremini elama kui Kopli Sanka, kes kojameeste konkursil odekolonniaurude tõttu põrus.

    Võrdsustamine on progressi pärssiv. Ja kõigile, kes ütlevad, et sellist progressi polegi vaja, vaadake, kuhu me maailm jõudnud on,ütlen mina, et olge lahked ja minge metsa tagasi, ma hakkan teie tühjaksjäänud korteritega äritsema😛

    Aga kui nüüd hetkeks tõsiseks minna, siis mind tabas seda lugedes korraks üks pisike õudusenõksatus. Varem oli sigaretipakkidel: “Tervishoiuministeerium hoiatab:”. Nüüd ei ole. On ainult hoiatus. Kui kirjeldet tulevik väga tõenäoline on, olgu tortidega või mille muuga, siis hakkab minu peakeses (ja ma ei põe paranoiat) keerlema küsimus: KES hoiatab…?

  5. poolh22lne ütleb:

    Ma ei näe mingit põhjust, miks oma koduaia õuntest pressitud mahla ei võiks naudinguga juua. Mõistagi võib mistahes toobi ümber arutelles nõu ümber keerata, ent tea, kas see asjale endale kasuks saab. Võib juhtuda, et tõepoolest tekib toodetele uusi silte, näiteks, kui palju inimrasva sinu selga kasvab, kui kogu sissesöödu on puhtalt ülemäärane, st sa ei tarvita seda ei kehalise ega mõttetegevuse juures ära. Või kui palju sööd sa sisse tehislikke konservante, värvaineid või muid toidu omadusi muutvat v “parandavat” keemiat. Kuskohast Sa tänapäeval üldse vahukooretorti ostad, mis ei koosne jahuparandajast, hüdrogeenitud taimsest rasvast, emulgaatorist, sünteetilistest lõhna- ja maitselisandeist ja muust toidu vormi rüütunud kahtlasest kraamist, mida tema naturaalses olemises suhu võtmast keelduksid? Usutavasti on inimesel siiski õigus teada, mida sissesöödu, ärajoodu või -suitsetatu temaga teeb ning ega neid silte poleks, kui siinsest veel arenenuma naudingukultuuri viljelemus poleks tekitanud hulgaliselt näiteid sellest, et kui avalikult teada, ent ametlikult teavitamata halvad tagajärjed ükskord tõepoolest saabuvad, siis on võimalik lasta enesele veel hunnik pappi välja mõista, mille taovad kaudselt kinni kõik kaasnautlejad.
    Tuleb tunnistada, et mul poleks üldse kahju, kui keelataks ära ained, mis muudavad toidu liiga kauasäilivaks, liiga värviliseks, roogitaks toidulaualt minema kõik see soga, mille toel rämps näib maitsvat kui ambroosia. Tunneksin kindlasti heameelt sellest, et toit oleks maitsev ilma maitseparandajata ja maotusele ei raisataks niigi nappi toidurerssurssi ning tarbijale ei loodaks maitseillusioone. Inimene ei pea sitta sisse sööma isegi siis, kui ta vaene on – ületarbimist õhutav ületootmine võiks oluliselt väheneda, kui toodetu enam igavesti ei säili, vaid tuleb minema visata, sest toidus tohivad toimuda loomulikud protsessid, toidul lubatakse olla taas riknev ja elav ning lõppkokkuvõttes kvaliteetne toit odavneks ja muutuks kättesaadavamaks ka vähem ostujõulistele.
    Kui on tekkinud mingi mõttevool, on sel ju mingid juured, ajendid v motiivid. Kuulates ümberringi kostvat lakkamatut virisemist taban end sageli mõttelt, et meile teeb väga muret see, et meie ei saa tarbida nii, nagu tarbib rikas Euroopa, rääkimata rikkast Ameerikast, aga me ei paista eriti muretsevat selle pärast, mis võiks juhtuda siis, kui kõik need, kes täna ei saa tarbida nagu meie, hakkaksid seda ühel päeval tegema või vähemasti prooviksid. On raske ette kujutada, et tegelikult kuulume meie siin elamiseks ja tootmiseks küllalt vähesobival maalapikesel inimkonna tarbivaima osa hulka ning teadmine, et keegi meie suunas näppu viibutab, tekitab õiglast nördimust, sest äsja saime lahti ju nõuka ikkest ja antagu nüüd ikka natuke elada ka.
    Naudingutega on veel üks kummaline asi – keegi ei jaksa kogeda maailmas olemasolevaid kõiki naudinguid, selleks on inimene siiski liiga nõder. On olemas mõned levinumad ja mõned mitte nii levinud, kusjuures erinevate naudingute viljelejate vahel näib olevat leppimatu vaen. Ma tunnen inimest, kes on mulle rääkinud, kui hea maitseb vihmauss peale mitmepäevast nälgimist ja ma usun, et tal on õigus. Ma tunnen inimesi, kes räägivad, kuivõrd rahuldustpakkuv võib olla kurnav füüsiline koormus ja küllap on neilgi õigus. Kusjuures, kunstinautlejate leer põlgab massikultuurituse nõmedust, söömaleer peab lolliks nälgimist ja seejärel vihmaussi või rohu maitse nautimist, lesimisleer peab ogaraks kehakultuurlasi – ja vastupidi. Parandage mind, kui ma eksin, aga alati on olnud erinevais ühiskonnis osad naudinguviisid, mis on pisut rohkem aktsepteeritud kui teised, ja on osad, mida on peetud taunimisväärseiks. Mis kaalusid sellise jaotamise juures on silmas peetud, on keeruline määratella (no kasvõi meil on kultuuri rahastamine otseses seoses nii alkoholitarbimise kui hasartmängundusega, eksju), aga teatud utilitaarsed aspektid siin kahtlemata mängus on.
    Ilmselt on minu õnnetus selles, et paadunud parajuslasena pole minu teele sattunud ühtki uuspuritanisti, kes mulle oma kolme iduga oleks virutanud ja ma ei tunne seesuguste rünnete puhul isiklikku haavumust. Selleks, et ma võiksin nende üle isiklikku kurvastumust tunda, on nende seisukohad siiski liiga äärmuslikud ja elukauged. Kui mind miski häirib, siis on see pigem see, et kogu rämpsu, saasta ja stressi sees, mis meid ümbritseb, ei tohi sul olla ei kortsukest ega kröömikestki tselluliiti, sul peavad olema lumivalged hambad ja kui ei ole, siis pead sa tundma alaväärsust ja ennast häbenema ning sellest säästa suudab sind üksnes “meie” toode, mis on mõeldud sinu puuduste kaotamiseks, tegelikult aga sittagi ei tee ja maksab palju, võimaldades inimesel üha sügavamale kompleksidesse vajuda, sest sellist suhtumist ei levitata üksikute sektantide, vaid kõikjal röökiva massimeedia kaudu. Aga mõistagi on minus nii palju toleranti küll, et lubada teistel häiritud olla sellest, millest nemad häiritud olla soovivad ja võtavad.

  6. Fideelia ütleb:

    IRW, kui humoorikas lugu hommikutee juurde, pealegi veel suur au olla stsiteeritud.😉
    Mul just hiljuti oli kogemus nn. iduga virutajaga, kes tervise tõttu küll kala sõi, aga muidu ainult taimset kraami. Õnneks suhtlesime netis, nii et füüsiliseks meie kähmlus ei muutunud, kuid närvi ajas küll, kui alguses normaalse mulje jätnud endine bändimees seepeale leili läks, kui ütlesin, et mulle ei meeldi Teemu Mäki kassiperformance (http://www.teemumaki.com/essayskissa.html), sest kunsti nimel kaitsetut olevust tappa on minu meelest vale. Mäki eesmärk olevat näidata, kuidas loomi piinatakse ja tapetakse, et meie liha süüa saaksime, aga kamoon, ega selle perfoka pärast ju keegi taimetoitlaseks hakka! Bändimees asus selle vaidluse peale mulle saatma videoid kariloomade piinamisest. Mina neid videoid ei vaadanud, sest olen selliseid korduvalt näinud ja ma EI HAKKA taimetoitlaseks!!!😦 Ma armastan liha ja vahukoort! Juba ootan, et avaneks võimalus küpsetada oma lemmikut, Pavlova torti!😛 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pavlova_(food))
    Kusjuures mu ema ja õde on taimetoitlased, aga ei suru seda mulle peale ja neile ka ei meeldi loomapiinamise videoid vaadata.

    • Ramloff ütleb:

      Mul tuleb selle jutu peale meelde kunagi eesti taimetoitlaste foorumist loetud topic “Mitu inimest olete juba veganiseerinud?” Kusjuures seal polnud juttu mitte üksnes loomse toidu söömise lõpetamisest, vaid üldse igasuguse loomse produkti välistamisest oma elust. Ja siis seal ka jagati kogemust, milline neist loomapiinamise filmidest on kodanike veganiseerimiseks kõige parem.

  7. Fideelia ütleb:

    Õõõõõõõõõõvastav!😦 Haaraks revolvri lausa.

  8. poolh22lne ütleb:

    Minagi ei vaata põhimõtteliselt asju, mille peaeesmärk on šokeerida, jälestust ja rõlgust tekitada ja selle kaudu oma “sõnumit” edastada. Ma ei pea ennast seesuguseks, kelle mõjutamiseks tuleb sellist äärmuslikku keelt kasutada ja eitan täiesti seda, kui kellegi piinad pannakse otseselt kellegi teise maailmavaate õigustamise teenistusse. Kassitapmine ei ole iial midagi muud kui kassi tapmine ja seepärast ei ava ma ka eelpool toodud linki, vaid nagu Mart Juur viimases Rahva Omakaitses käskis 99 tuhhisele konjakile Stockmannis teha – näitan perset.
    Kunagi ma mainisin seda, et iga äärmuseni ära lihtsustatud asi muutub maotuks malakaks ja tuleb seda tõdeda ka äärmus-veganiseerimispoliitika või mistahes äärmusliku “minateanmisteileparemon” jutlustamise juures. Reserveerin endale õiguse mitte sallida peksu ja mitte seda tolereerida. Ilmselt peab seda silmas Arnigi, kui ta vahukooretordi keelustamisest räägib – kui mistahes sõnumit tullakse meile pähe peksma, tekib otsekohe protest ja soov ennast kaitsta.

    • zeeta ütleb:

      mina ei seosta loomapiinamisest võet dokumentaalkaadreid taimetoitluse propagandana. ma näen selles inimkiskja kõige jälgimat palet.ükski teine kiskja (kui ta pole väärarenguga)ei piina oma saaki ja olla muist lojuseist verejanulisim pole mu jaox asi, millega sahmida. samuti ei näe ma mitte mingit vajadust peale edevuse rahuldamise meie kliimas karusloomakasvandusi pidada, uhkeisse nahkadesse mähkuda jms.
      —————————
      aga PH lugu oli muidu piisavalt absurdine, et kergelt muiata. eriti priima seetõttu, et juba ainuyxi mõte vahukkoore ja tortide peale käivitab minus viimasel aal oxereflexi. see on parem tervisekaitse kui hoiatavad pildid ja plakatid. kui teil õnnestub jõuda iivelduseni, saate syymekateta kasutada vahukooretorti sihipäraselt – jah, see on ikka veel ohtrat kasutamist leidev komödiantide jandirekvisiit.
      tort näkku igavesex”!

      • poolh22lne ütleb:

        Asi on pigem selles, et osa taimetoitluse propageerijaid siiski seostab ja veel enam, nad demonstreerivad neid kaadreid oma vaadete põhjendamiseks.
        Oma saagiga, muideks, mängivad esimesena pähetulevaist näiteks kassid kui ka mõrtsukvaalad ja ilmselt on seesuguseid loomi veelgi, kes seda teevad, ise oma tegevuse ebaeetilisusest aru andmata.

        • zeeta ütleb:

          hm, loomade eetilisusest mai räägi. inimese puhul siiski vast VÕIX rääkida.
          ah et parem mitte. rahulikum.
          erutumine on minu eas juba ohtlik😀

          • poolh22lne ütleb:

            Sa väitsid, et ükski teine kiskja ei mängi oma saagiga. Ma väidan, et mängib. Räägi, millest aga soovid, kui see vaid asjasse puutub.
            Kas teiste põhjustatud piina kokku korjata ja seda oma eesmärkide saavutamiseks tarbida on oluliselt eetilisem kui ise seda piina põhjustada? Ma julgen arvata, et ei ole, mõlemad on halvad. Eesmärk ei saa abinõusid pühendada.

  9. Manjana ütleb:

    võimalik, et ma pole nii radikaalsete vasakpoolsete veganite kätte jäänud kui sina, aga mina tean veganeid, kes tolereerivad seda, et ma söön, mida tahan. see kas ma loomanahast tehtud jalanõude vms. nende silme alla ilmun, on juba pigem minu enda moraali küsimus – ma võin seda teha, aga ma ju ei pea seda tegema. kuskohas sa neid mustvalgeid marksistlikke veganeid nägid?

    aga ega tänapäeval ju enam vahukooretorti teistmoodi kui kodustehtuna ju ei saagi. ametlikud kondiitrid kasutavad vahukooreliku välimusega asjade tegemiseks mingid E-sid täistopitud kunstpulbrit, mis vist veega ära lahustatakse ja vahukoore pähe maha müüakse.

    • Punane Hanrahan ütleb:

      Manjana, ma’i räägigi ju kõigist veganeist, vaid uuspuritanistidest. Xdan veel, et kõik veganid pole uuspuritanistid, kohe kindlasti mitte.

      Aga mustvalgeid marksistlikke veganeid olen kohanud õige tihti, eriti muidugi kõikvõimalikes ingliskeelseis foorumeis.

  10. Varju ütleb:

    Põhimõtteliselt taandub kõik ikkagi sellele, et on säärast tüüpi inimesi, kes peavad vajalikuks teistele mingeid asju peale suruda. Mina olen vegan ja loomulikult pean seda ka õigeks. Ja mulle meeldiks kui veganeid oleks palju-palju. Nii. Aga iga normaalse mõtlemisega inimene peaks ju aru saama, et teistele millegi peale surumine tekitab ainult negatiivset vastukaja. Isiklikust kogemusest olen küll pigem ise oma toitumise tõttu sellist väikest viisi tagakiusamise või viltu vaatamise osaliseks saanud. Mitte sellepärast, et olen kellelgi veganlust misjoneerinud, vaid ainult selle tõttu, et mingis situatsioonis (nt kellegi pakutud lihatoidust keeldudes) olen pidanud ütlema, et olen taimetoitlane. Teate, sellele järgneb ikka väga huvitavaid reaktsioone – natuke imelikuks pidamisest kuni otsese sõimatasaamise või mõnitamiseni. Ja siis on veel tüübid, kes tulevad taimetoidu foorumisse selleks, et taimetoitlasi sõimata ja rääkida mitu siga nad veel samal õhtul tappa kavatsevad vms. Noh, see on lihtsalt natuke lisaks selle teise poole pealt. (Muidugi ma ei eita Hanrahani mainitud nn uuspuritanistlike veganite olemasolu). Igal juhul, mis ma öelda tahan, on tegelikult üsna ilmselge tõsiasi, et usu ja söö ja tee, mis sinu arust on õige, aga ära sunni teisi sama tegema. Muidugi võib oma asja nn reklaamida viisakas vormis, arvan ma.
    (Veganlus, muide, on nälgimisest, ainult idude söömisest ja kõigi mõnude hävitamisest küll väga kaugel…hehhe😀 Kõige tänapäeval isegi tavapoest kättesaadava juures… Lihtsalt informatsiooni mõttes🙂 )

    • Punane Hanrahan ütleb:

      Ütlen igaks juhuks veel, et uuspuritaanlus on täiesti omaette nähtus, mille juurde võivad kuuluda veganlus, täiskarsklus jpm., aga mis ise ei ole 1ki neist. Uuspuritaanluse defineerivaks tunnuseks on just agressiivne misjonikirg (on olemas ka täiesti mitteagressiivne misjon ehk siis oma seisukohtade mittepealesundiv propageerimine, aga see uuspuritaane muidugi ei iseloomusta) enamasti koos katsega oma käitumisviisi ka riigivõimu abiga ehk seaduste teel muile peale suruda. Tihti kaasneb uuspuritanismiga new age maailmavaade, mis aga jällegi ei tähenda nagu oleks igasugune new age uuspuritanism.

  11. notsu ütleb:

    Veidi OT märkus selle peale, et kuskohast Sa tänapäeval üldse vahukooretorti ostad, mis ei koosne jahuparandajast, hüdrogeenitud taimsest rasvast, emulgaatorist, sünteetilistest lõhna- ja maitselisandeist ja muust toidu vormi rüütunud kahtlasest kraamist, mida tema naturaalses olemises suhu võtmast keelduksid? – raske ta on, aga vahel siiski võimalik. Suurematest firmadest tekitab sellist vahukooretorti, mille koor ei ole hüdrogeenitud taimsest rasvast tehtud, Pihlaka kondiiter, kahjuks on suurem osa nende kraami ainult Rakvere areaalis saadaval, aga natuke lekib ka mujale. No ja jah, ise saab teha.

    Kui kedagi huvitab, siis Rada7-s tuli muidu hiljuti veganluse teema otsapidi PETA-teemalises foorumis üles ja sealt lingiti vanemasse lihasöömise vs taimetoitluse teemasse – tõsi, asjaliku jutu vahele oli sealgi omajagu läbu (aga kindlasti vähem kui delfis või ajalehtede artiklisabades) ja vahel tuli üles see, mille üle Varju kurdab, et maini ainult, et oled taimetoitlane, ja kohe tuleb keegi õiendama, miks sa taimi vihkad.

    Ma ise olen hedonistlik parajuslane, õigemini, üks klassikaline hedonist ei saagi muud olla kui parajuslane, sest naundingute suurendamise kõrval on oluline kannatuste minimeerimine, st mõnu, mis toob liiga palju kannatusi, ei tasu ära.

    • Punane Hanrahan ütleb:

      Kas klassikaline hedonism on tingimata sama epikuurlusega? Mina epikuurlasena ütlen enda kohta küll seda, mida sina praegu endagi kohta, aga arvan hedonismil, sealh. klassikalisel, olevat muidki vorme peale epikuurliku.

  12. notsu ütleb:

    Noh, kui ma ütlen “klassikaline”, pean ma silmas “Vana-Kreeka” (kuigi tõsi, standardtähenduses klassikalise ajastu sisse hedonism enam ei kuulu). Eks ta tõsi ole, et epikuurlus on ainult üks Kreeka hedonismi koolkondi, aga see-eest üks mõjukamaid.

  13. ellom ütleb:

    Vahukooretordile hoiatussiltide panemine eeldaks Astrid Lindgreni teoste likvideerimist noorte väljakujunemata isiksuste lugemislaualt. Suitsetamise keelamine ei saa kirjaoskajate hulgas iial olla edukas, kuni Salingeri raamatud vabalt saadaval on. Ja tugevate liharoogade propageerimisega nooremale põlvkonnale tegeleb agaralt Harry Potter. Tundub, et kirjaoskus ja lugemishuvi viivad otseselt ohtliku hedonismini.

  14. […] Trükkige vahukooretordile hoiatustekst « Obesega Riiga […]

  15. […] tekstidega ning te saate ilmeksimatult aru, millest ma räägin:) Ehk kui parafraseerida Ellomi kommi vahukooretordi teema all, siis kuni noored saavad veel natukenegi aimu klassikalisest & romantismiajastu kultuurist, […]

Lisa kommentaar

