Minu aktiivsema sõnavõtmise põhjuseks tubakateemail sai 1 soome ajakirjanduses (ei mäleta enam, oli see HS või mõni II leht, ilmselt siiski HS, aga’i viitsi vabal ajal artikliotsinguga tegeleda:)) kirjutis. Ilmselt oleks ma sõna võtma hakanud küll nii ehk IIiti, teema mulle liiga oluline, aga ega konkreetne ajend seetõttu vähemtähtis ole. Muidugi häiris mind eeskätt suitsetamisvastaste seaduste mõttetu drakoonilisus ning eriti häiris lõdva naeratusega ülbitsemine, et “ohh, ega need seadused polegi tõepoolest enam mitte niivõrd mittesuitsetajate kaitseks või isegi suitsetajate pealekasvu vältimiseks, vaid ikka selleks, et praegused suitsetajad maha jätaks”. Aga vist isegi siis olnuksin kodus omaette tõre & vandunuks habemesse. Klaviatuuri haarama ajendas tglt see, et ülbus julges “küll me sind veel sunnime maha jätma” levelilt liikuda veel taseme võrra kõrgemale!


Nimelt väideti kirjutises, et asutused peavad suitsetamise mahajätjaile leidma alternatiive. OK – mulle absoluutselt ei meeldi käskiv kõneviis ajakirjanduses, minu arust on see mu kallite kolleegide juba taluvuspiirile jõudva ülbuse märk. Ajakirjanduse asi on mu meelest vahendada infot, arvamusi & ka hoiakuid, isegi anda hinnanguid (arvamuslugudes muidugi), aga mitte teha ettekirjutusi. Aga, nagu ütlesin, OK. Vtme sellest veel mööda – iseenesest on ju hea, kui mööda firmat ei kakerda ringi suitsupausi ärajäämisest närvilised töötajad, vaid neil on mingi alternatiiv, mis nad rõõmsaks & õnnelikuks teeb, nagu varem sigarett (piipu reeglina töö juures ei suitsetata – tean endagi pealt, suurem osa töökaaslasi ilmselt ei teagi mind suitsetaja olevat, sest tööl ei suitseta ma kunagi). Et muidugi ei pea firmad neile alternatiive leidma, aga nad võiksid seda teha, sest see oleks neile kasulik nende firma töö huvides, kui nad ei taha närvilisest ekssuitsetajast muidugi üldse vabaneda & teda ukse taha tõsta, et tänavalt mõni II lipsuga mees/kostüümiga naine asemele võtta (Soomes pole see muidugi niisama lihtne).

Et jah – firmad võiksid leida alternatiive jah. Aga kirjutises pandi (ma’i mäleta, kas seda tegi ajakirjanik või mõni intervjueeritav ekspert) täie rauaga edasi. Et alternatiivideks peaksid olema sportimisvõimalused , näiteks tuleks suitsetamise mahajätjaile jagada ujulapääsmeid, spordisaali vautšereid jne.

Ning seejärel läks asi ikka päris läilaks kätte. Oligi ajakirjanikule pihku sattunud keegi endine suitsetaja, kes nüüd tööandja armust kõvasti jõusaalis rassis ning leidis oma elu varasemaga võrreldes hoopis parema, kvaliteetsema & üldse leelo-leelo oleva &ne. Selline ilane ülistuslaul, halvimas mõttes nelipühilikus stiilis. Ohh johhaidii.

Asi poleks üldse olnud nii hirmus, kui kirjutis oleks pööranud ka suitsetajate vastu, et “jah, te peate suitsetamise maha jätma, aga mitte lihtsalt, vaid te peate selle vahetama sportimise vastu, sest et tervishoiueksperdid on arvanud heaks asju sedapidi näha ning nõnda saab tervishoiukulutusi edasisis EL eelarveis olulisimalt vähendada”. Ehkki absurdne küll, kui suitsetamise mahajätja oleks näiteks kõva spordimees (olen kohanud täiesti inimesi, kelles arvestatav sporditegemise pisik on kohtunud mitte väiksema suitsukirega), kuhu tal siis minna, niikuinii veedab suurema osa vabast ajast spordisaalis. Aga jah, ehkki suitsetajaile pealekäratamine “sa pead” stiilis olnuks solvav & riivav, olnuks see siiski tglt. juhtunust vähemsolvav & vähemriivav.

Sest praegu ei olnud selle kirjutise sõnum suitsetajaile mitte, et “te olete kohustatud suitsetamise spordi vastu vahetama”, vaid “me püüame teile suitsetamise asemel sporti pähe määrida, sest tglt teile kõigile nii kohutavalt hirmsasti, lausa meeletult meeldib sporti teha, te vaesekesed-õnnetukesed ei tea seda lihtsalt veel. Meie teame paremini mis teile tglt meeldib“.

Ma olen Põhjamaise heaoluühisk-a väga veendunud pooldaja, aga tõepoolest, sellega pidevalt kaasnev ninnunännutav patroneerimine viskab ikka täiega kopa ette. Ning kui keegi ütleb, et ilma taolise “mina tean sinust paremini, mitte enam seda, mis sulle hea on, vaid sedagi, mis sulle päriselt meeldib & mida sa teha tahad” hoiakuta Põhjala heaoluühisk. eksisteerida’i saagi – siis, ausalt öeldes, käigu see heaoluühiskond krdile!:( Valin pigem 1kõik kui jõhkra kaubokapitalismi, kui sellise nadinunnadi, mis pidevalt minu elu minu eest elama tükib.

Õnneks näen siiski, et see ilmselt pole Põhjala spetsiifiline probleem. Sellist “kodanik on loll, mina nõnda tark” suhtumist kohtab juba mitmel pool Läänemaailmas. Ka riikides, mis majanduslikus mõttes karmilt parempoolsed ning sotsiaalsus & nõrgemate toetamine üldse eriti arvesse’i tule. “Nadinunnadit” kõlbab juba sealgi teha.

Õnneks võib EL-s Brüssel panna liikmesriike täitma 1kõik kui karme direktiive, aga seda, mille vastu & kas üldse millegi vastu suitsetajad suitsetamise vahetama peavad, tglt. väga ilusas & sümpaatses Euroopa pealinnas otsustada siiski ei saa:) Et kui kedagi tõesti sisuliselt sunnitakse suitsetamist maha jätma, siis saab ta siiski ise otsustada, kas ta selle asemel spordib, joob kohvi, närib pastakaid kildudeks või taob peaga vastu kirjutuslauda. Või ostab hamburgere. Valik on siiski veel tema, vähemalt esialgu’i võeta temalt valikuvõimalust päris ära.

Ehkki see suitsetajate vastu (xan taas – suitsetajate vastu, mitte mittesuitsetajate kaitseks) suunat ristikäik kipub Õhtumaast küll mulje jätma, kui 1 suurest lasteaiast. Või siis on demokraatliku asemel naasmas feodalistlik arusaam, et ega mats ei suudagi mõtlemisega ise hakkama saada, feodaal peab ka tema eest mõtlema & otsustama ning kindlasti ei tunne talupoeg ennast sama hästi, kui tema feodaal teda tunneb.

Aga mulle tundub õudne asi juhtuvat, et tõepoolest on Euroopast taandumas postmodernismi parim osa, mitte lihtsalt paljune vaid pluralismi & isikupära rõhutav ühisk. “Ole selline nagu oled” ühisk. Ainus ühisk. kus minu arust elu elamist väärt on. A10eid meeldivalt kilbil olnud pmt “Julge olla ise” asemele on taas tulemas neetud (xan neetud) maksiim “sarnane IIega”, “alluta end karjale”. Isiksuslike eripärade võimalikult julge esiletoomise asemel on ühisk. taas asunud pigem nivelleerimise, massi tootmise, karjainstinkti rõhutamise, teele. Traagiline:( Äärmiselt traagiline!:(

See seletab ka seika, miks taas on hakanud ilmuma oma irratsionaalsuses täiesti jahmatavaid “argumente” stiilis “Sa’i tohi olla paks/kõhn/pruun/punane/roosasse riietunud/tööline/intellektuaal/Issand/Saatan/Jumal/popmuusika kuulaja/levimuusika kuulaja/&ne., sest mulle ei meeldi“. Mitte, et “ma väldin sind sellepärast” või et “minu maitse’i ole” või isegi “et kuidagi palju on saanud selliseid” vaid just see väga kategooriline “sa ei tohi”. Ilmselt tajub see “mina” kellele IIe mingid omadused või tunnused ei meeldi end väga teravalt esindavat mingit endast hoopis suuremat hoiakut, saanud end väga otseselt pihta mingile üldisele mõtteviisile, et julgeb masse enda selja taga tundes eetilise või esteetilise vms. politsei kohustusi võtma hakata.

Kapitalistliku ühisk-a minu arust parimas kriitilises allegoorias, Nossovi teoses “Totu kuul” on ka episood, kus silla alt leitud kodutuid sunnitakse sisse hingama mingit gaasi, mille tagajärjel neist saavad lambad. Küll haljal & väga värske õhuga aasal, aga siiski kõige ehtsamad lambad. Ning nende seljast koorib omanikfirma siis villa, millal aga saab.

Ei tea mina, mis gaas see mööda Õhtumaid levima on pääsenud. Küll aga näen, kuidas isiksusi üritatakse lambaiks muuta ning järjest suurem hulk isiksusi paraku muutubki lambaiks. Ning teevad “mää”.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

8 responses »

  1. zeeta ütleb:

    izzzhand alasta! ujulas sulistamine ei ole veel mingi sport juu!!! mine mulista natuke ja näed, et tyhipaljad sõnad “tuleb ja peab” ei ärrita enam mitte yheski kontekstis kui need ei tule su otseselt ylemuselt :9 nojaa, ma saan aru, et iga 1000 inimese kohta tuleb paar veekartlikumat, eks neile leidu jälle muid alternatiive – kõikidele tegevustele leidub. ja mõtetele , tunnetest rääkimata.
    ohh, tekitasid siin iha konnastumise järele. olex mul ujula läheduses … oh olex vaid! hakka või suitsetama jälle…

    • Punane Hanrahan ütleb:

      Ma käin & sulistan niigi, aga eelistan seda teha oma raha eest, mitte kampaania xas. & mitte mingil juhul selleks, et vastata mingeile kohustuslikele “ümberkasvatet inimese” normidele.

      • zeeta ütleb:

        oh, ole nyyd! kampaania ei muuda vee mõju selles hulpivale kehale ja vaimule. puht protesti pärast loobuda mõnudest, jeerumkyll! kyllap keegi peax inimesi SUNDIMA, käskima nt suitsetada vms ja ähvardama julma karistusega juhul kui ei suitseta … äkki siis soov olla justkui sõltumatu ja iseseisev isiksus suunabki mõne taunitud hobi poole😉

  2. zeeta ütleb:

    ennetavalt: MÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.
    jah, ma tean, et peaksin lambastaatusest pääsemiseks nikotiini ja muid myrke sisse imema … aga olla lammas on nii häääääää, justkui kala vees (kui sa nyyd aru saad, mida ma silmas pean:P

  3. udupea ütleb:

    see ei ole küll päris see teema, millest sa kirjutada aga mulle küll meeldiks kui keski kohustaks minu asutust looma sportimisvõimalusi oma töötajaile. seda ma muidugi ei tahaks, et töötajat kohustataks neid võimalusi kasutama. ja milliseid alternatiive asutus suitsetejast loobujale, peale sportlike, pakkuda võiks? minu meelest peaksid võimalused olema muidugi võrdelt kõigile, nii mittesutsetajatele, loobujatele kui ka suitsetajatele.

    • Punane Hanrahan ütleb:

      Et milliseid alternatiive peale sportlike? No jagagu kasvõi rmtpoe kinkekaarte – et siis suitsetamise asemel loed paar lk-e:) Või rubiku kuubikuid – et tõused töölaua tagant & krutid mõnda aega kuubikut. Vms. Võimalusi on palju, kõik on kinni fantaasias & kohustuslike klišeede vältimises.

  4. martinluiga ütleb:

    Systeemi kusee, paska kaupunki ja paha maa.

    Niimoodi ei saa südametunnistusega inimene suitsetamist maha jätta, kui sellest nii üdini poliitiline asi tehakse.

    Also, see ilming, nagu ka kuiv seadus, see, et võimumehed arvavad, et nad võivad mingeid kahjulikke inimkultuuri osi lihtsalt välja faasida, on märk sellest, et enesest peetakse liiga palju, arvatakse, et kõik on piisavalt kontrolli all. Tegelikult ei ole seda võimalik teha, sellele järgneb alati tagasilöök. Sõda narkootikumide vastu ei ole võimalik võita.

    Ja inimeste elude majandusnumbriteks arvutamine ja nende tõstmiseks ühiskonna ümberkorraldamine on küüniline ja nihilistlik ja radikaalses vastuolus vaba inimese ideega. Igasugune selline inimesega seotud number on *alati* metsalise number.

  5. […] viitab just too Soome algatus, mille üle siin kärkisin mõni aeg tagasi, et suitsetamisest loobumisele tuleks anda spordisaalide vautšereid. Milles seisneb suitsetamise […]

Lisa kommentaar

