Estonian kroon

Image via Wikipedia

Tavainimese kajamist võib lugeda, kuidas emakeeleõpetajad on kokku pannud eesti luule edetabeli, kus siis 100 kõmahtavat kahuripauku siinse luuleklassika raskekahurväelt. Vtsin, et huvitav tabel ju, võiks IIga midagi teha. Kasvõi näit. seada seal ära toodud poeesid enda jaoks ümber, endale õigesse järjexda. Mõtlesin algselt teha “klassikalise” edetabeli, kus luuletused tähtsuse põhjal numbritega järjexa pandud. Sain ruttu aru, et nii ikka’i saa, luuletuste olulisust pole võimalik nõnda täpselt mõõta. Otsustasin siis hoopis jaotada luuletused 4 rühma: väga olulised, olulised, väheolulised, ebaolulised. Rühmade sees taiestel tähtsuse järjex puudub, seal on need lihtsalt, nagu ette juhtusid. Järgnev ongi siis eesti luuleklassika olulisustabel minu jaoks. Aga milline on see teie jaoks?:)

Väga olulised
Aeg Artur Alliksaar
Sisaliku tee Karl Ristikivi
Imeline laas Jaan Kross
Nii vaikseks kõik on jäänud Ernst Enno
Kuu Kristjan Jaak Peterson
Lihtne luuletus Juhan Viiding
On aastasaja lõpp. On öö Viivi Luik
Õnnelaul Juhan Viiding
Alternatiivne Artur Alliksaar
Antidolorosum Artur Alliksaar
Lumehelbeke Juhan Liiv
See maa Ellen Niit
Autoportree A.Alliksaar
Jõulutervitus Marie Under
Jõulutervitus 1941 Marie Under
Jääb liikumatult suvisesse sooja Juhan Viiding
Korallid Emajões Betti Alver
Lootust peab pälvima Artur Alliksaar
Ma olen pannud segast Juhan Viiding
Nukrad hetked Ilmi Kolla
Rüblik Juhan Sütiste
Talvine tihane Juhan Liiv
Vana mehe laul Juhan Viiding
Ööliblikas Juhan Viiding
Ei ole jumalat Jaan Kaplinski
Eile nägin ma Eestimaad Juhan Liiv
Kuidas joonistada kurbust Juhan Smuul
Tontide eest taganejate sõdurite laul Uku Masing

Olulised
Kojuigatsus Ernst Enno
Sirelite aegu Marie Under
Tähetund Betti Alver
Ekstaas Marie Under
Minagi olin Arkaadia teel Karl Ristikivi
Rändaja õhtulaul Ernst Enno
Elul on väikene hingemaa Betti Alver
Tuulelapsed Betti Alver
Diptühhon Jaak Jõerüüt
Jõuluööl Heiti Talvik
Kuuljale Betti Alver
Laulja Kristjan Jaak Peterson
Nõmm Juhan Liiv
Oo et sädemeid kiljuks mu hing Paul-Eerik Rummo
Poeet Heiti Talvik
Eleegia Heiti Talvik
Luigeluulinn Kristiina Ehin
Metsateel Karl Eduard Sööt

Väheolulised
Kerkokell Gustav Suits
Talvine õhtu Villem Grünthal-Ridala
Mälestusi isast Juhan Smuul
Tulipunane vihmavari Betti Alver
Pühitsus Doris Kareva
Viimane laev Juhan Smuul
Eesti pastoraal August Alle
Loobumus Hendrik Visnapuu
Jõuluöö Henrik Visnapuu
Lõpp Doris Kareva
Maailma avastamine Jaan Kross
Must lagi on meie toal Juhan Liiv
Oma laulu ei leia ma üles Leelo Tungal
Oma saar Gustav Suits
Sääl, kus inimese käsi Doris Kareva
Taevaminek Marie Under
Vanemuine Friedrich Kuhlbars
Võiks otsast alata Ernst Enno
Ära ütle Doris Kareva
Ööviiul Debora Vaarandi
Ei hõbepajust ma mööduda saanud Aleksander Suuman
Ei jõua kirjutada puhtandit Doris Kareva
Linnukese kaebus Juhan Liiv
Lumehelin Toomas Liiv

Ebaolulised
Me hoiame nõnda ühte Paul-Eerik Rummo
Rändaja Juhan Liiv
Ma arvasin Ellen Niit
Eesti muld ja eesti süda Lydia Koidula
Mu isamaa on minu arm Lydia Koidula
Emasüda Lydia Koidula
Lihtsad asjad Debora Vaarandi
Ta lendab mesipuu poole Juhan Liiv
Viimne võimalus Juhan Liiv
Ei mullast Sul olegi enam suurt lugu Hando Runnel
Kodu Lydia Koidula
Ilus maa Hando Runnel
Kui tume veel kauaks ka sinu maa Juhan Liiv
Me liigume Hando Runnel
Kisendad, kodumaa Kalju Lepik
Kodu Hando Runnel
Kodumaa Mihkel Veske
Lävel Ellen Niit
Ma lillesideme võtaks Juhan Liiv
Ma seisan mesilastaruna Paul-Eerik Rummo
Maa tuleb täita lastega Hando Runnel
Mäng Paul-Eerik Rummo
Nõmmelill Anna Haava
Pole ilmas nii ilusat tegu Hando Runnel
Siiski on elu ilus Anna Haava
Aastatel on tiivad, mu armas K. Lepik
Käib aimamatut rada armastus Doris Kareva
Küll ma ootasin sind Hando Runnel
Laeruute klirises Indrek Hirv
Ma usun armastust Anna Haava

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

5 responses »

  1. Fideelia ütleb:

    Minu jaoks on Tulipunane vihmavari pigem oluline.🙂

  2. Annemuri ütleb:

    Ma olen üsna kindel, et mis tahes grupi poolt kokkuseatud edetabelit annab alati oponeerida, samas on see üks võimalikest viisidest juhtida teemale tähelepanu üleüldse. Ma ei arva, et luuleraamatute laenutus või läbimüük seepeale tõuseks, küll aga ehk mõtleb inimene luule peale rohkem. Täitsa mõte tuli valida järgmised luuletused rongiakendele sellest top 100-st…

  3. Fideelia ütleb:

    Muide, TLÜ-s tuleb talveülikooli raames luule kirjutamise workshop (http://winterschool.tlu.ee/creative-writing-in-english/), aga see maksab 300 EUR-i!😦 Nii palju siis tasuta haridusest ja võrdsusest. Just neil, kellele oleks seda kursust kõige rohkem vaja, ei ole ju raha!

  4. maali ütleb:

    Keegi võiks nüüd ette võtta selle tänuväärse töö, et lisada sellele nimekirjale lingid, juhuks kui neid luuletusi kusagil internetisügavustes leida on. Minule kui mingi veidra vahepealse põlvkonna lugejale on tubli kolmandik tundmatud🙂

Lisa kommentaar

