U.S. Supreme Court building, Washington, D.C. ...

Image by The Library of Congress via Flickr

Viimaseil päevil on üsnagi ilma teinud interaktiivne kaart, kus tuleb aja peale paika panna USA osariigid. Notsu seal seletas, et temal tulnud hästi välja Metsiku Lääne osariigid, sest ta vesterneid lugenud kaart kõrval. Vat minule pole vesternid žanrina eriti meeldinud ning seda vähem ma neid kaart kõrval lugesin. Seega läksid minul paika hoopis rannikud ning Uus-Inglismaa ja muugi Kanada piiri äärde jääv värk. Keskel asuvate ristkülikukujuliste osariikidega läksin pidevalt segi. On lihtne vastata, miks ma USA geograafiat põhjalikult ei tunne – maailmapoliitikas figureerib USA ju 1 riigina ning olulised on selle riigi jõukeskused. Mingi Alabama või Lõuna-Carolina ei lähe maailmapoliitiliselt kellelegi xa, see on mis ta on – 1 kolgas. Ega ma Prantsusmaa provintse kah ju I pauguga õigesti paika pane &ne.


Aga hakkasin edasi mõtlema, et tglt. see, milliseid osariike ma tean ning oskan une pealt õigesse asukohta asetada ning milliseid mitte, näitab nii mõndagi minu mõttemaailma kohta. On tglt. väga paljastav, toob lagedale minu isiklikult stereotüübid. Siit sündis juba kelmikas mõte panna kõik 50 osariiki ritta ning iseloomustada igat neist 1 kuni paari lausega – et kuidas mina neid näen, kuidas need asuvad minu isiklikus kultuurigeograafias. Või õieti isegi mitte seal. Pigem panna kirja I pähetulevad mõtted, mis on stereotüüpsed, saamaks teada, kuidas ma isegi veel stereotüüpide mõju all viibin ning millises osas peaksin endaga tööd tegema, saamaks paremaks inimeseks, vastavamaks oma humanistlik-euroopalikule inimideaalile. Siin peab meeles pidama, et järgnev tekst on tugevasti utreerit, stereotüübid võimalikult karikatuurselt välja toodud, tglt. ma päris nii lamedail seisukohil siiski pole. Aga seda utreerit pilti on endalgi hirmus vdta, see pole suurt parem kui “maailma valitsevad juudid & vabamüürlased” või et “mustanahalised on vähem inimesed kui valged”. Jube-jube. Alustan neist, kus ma ka ise käinud olen, kronoloogilises järjexas:

Washington DC ehk siis USA pealinn – Hiiglaslik Türi. Keset linna asub eestipärane mõisahoone, mida kohalikud nimetavad Valgeks Majaks.

Suurem osa linnast näebki välja nagu mõni Eesti mõisapark, tunnet süvendavad ohtrad saksakeelsete kirjadega obeliskid, mille enamasti on püstitanud “Vabamüürlasist vennad kallile looživennale X von Y-ile a-päeva puhul”. Kesklinnale neetult lähedal on piirkond, kuhu väga minna’i tasu. Mina sattusin seal kohutavalt tüütute kerjuste otsa, aga väidevalt võivat võõras seal ka tappa saada, kui valel ajal vales kohas olema juhtub. See kõik ei tähenda, nagu ei meeldinuks Washingtoni linn mulle. Meeldis vägagi – tahaksin seda oma elus veelx külastada ning ei ütleks ära ka ses linnas elamisest.

Virginia Käisin seal ainult xa, kui meid viidi külastama USA I presidendi George Washingtoni mõisa Mount Vernonis Washingtoni linna külje all.

Mõis mulle üllatusi ei pakkunud – no kesse eestlane siis eluajal mõne mõisaga kokku poleks puutunud:) Küll aga seletati mulle “George Washington oli väga progressiivne mees, tal oli palju progressiivseid ideid, ikka väga edumeelseid oma ajas. Aga tal oli väike viga ka – ta pidas neegerorje. Seda’i saa talle ometigi pahaks panna”. Ning siis näidati, missuguseid uuendusi & tehnikaimesid ta oma mõisas juurutanud oli, “Orjade kätetööga muidugi” rõhutati sealjuures alati & mu meelest mitte ilma uhkuseta. “Lõunaosariikide asi” mõtlesin: “Nii nad siin kõik mõtlevadki”.
Maryland – Sealt olen ma vaid läbi sõitnud teel Washingtonist NY-i.

Peatusime seal mingis roadhouse‘is, mis oli suur nagu mingi kurjavaimu karjakoppel. Sõime USA kiirsööki. “Kuidas suhtud sina USA kiirsööki?” küsisin meie grupis olnud Taiwani asukalt Changilt. “Oh, oh, it’s just delicious, it’s super, I adore it!” vastas tema kaunil lillekesehäälel. (Ta oligi lilleke st. on seda ilmselt siiamaani. Mind hämmastab seniajani rühmakaaslaste juhtmete pikkus, kes arutasid: “Täna läksime Changiga välja, käisime siin & seal & lõpetasime 1 homoklubis. Huvitav miks me siis, kui Changiga välja läheme, alati homoklubis lõpetame?” Aga välja nad ei mõelnudki, et miks see siis ikkagi nii on). Mina, kes ma olin rohelis-radikaalselt kriitiline kõikvõimaliku kiirtoidu suhtes, muidugi hämmastusin Changi hoiaku üle. Alles hiljem sain aru, et ehkki USA kiirtoit pole ära teeninud nõnda ülistavat suhtumist, nagu avaldas mu Taiwani kolleeg, on see 1 kobe suutäis sellegipoolest:)
Aga Marylandist endast selle põgusa visiidiga muidugi selget sotti ei saanud. Sestap suhtun ma sesse just nii stereotüüpselt, nagu kõigisse Idaranniku osariikesse (mis Lõuna alla’i käi) – et see on tore paik, tõeline harmoonia kasvulava, sest seal elab pooljumalataoline inimtüüp nimelt Idaranniku Intellektuaal. Vat Idaranniku Intellektuaali suhtun mina sellise austusega, nagu Chang USA kiirtoitu ning ehkki ma suudan ajuti olla eneseirooniline (nagu praegu), ei tumesta see siiski minu siirast alt-üles pilku Idaranniku Intellektuaalide ning nende Suure Tarkuse vastu. Nemad juba teavad, kuidas maailma asjad käivad, küsige nende käest & joonduge nende järgi, siis läheb elu & kõik asjad paremaks. Ehk siis on Maryland taoliste kõrgelaubaliste ning muidu ilusate inimeste maa. Ilusad on nad seepärast, et nad on nii targad!:) Kuid mis eristab Marylandi muust Idarannikust, on kindlasti krabi. Krabi on Marylandi vapiloom. Mul polnud au sealseid krabisid süüa (USA-s langes minu hambu hoopis Vaikse ookeani krabi, aga temani me alles jõuame), aga meelde jäid nad ikka. Ostsin sealtsamast roadhouse’st ka termokruusi suure punase krabi pildiga ning kirjaga “Don’t bother me – I’m crabby”, ehkki ma’i saa aru, kuidas on võimalik keedet krabi tüüdata:) (keetmata krabid minuteada punast värvi ei ole).
(Järgneb)

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

2 responses »

  1. ellom ütleb:

    Oo, imeline. Ootan pikisilmi järge. Ja saan vist aru sinu suhtumisest Idaranniku intellektuaali. Ja jagan seda osaliselt. Aga kui Läänerannikule sattusin, tundsin end veel rohkem omas elemendis – Idarannik hakkas tunduma natule liiga tsiviliseeritud.🙂

  2. nodsu ütleb:

    Idarannik on ka minu südamele armas, ainult et need osariigid on eriti seal kirdenurgas hirmus tillukesed ja raske on täpset kohta meeles pidada hiirega pihta saada. Maine’i ja New Yorki panin ära, Rhode Islandi arvasin, et olen ära tabanud, aga praegu vaatan kaardi pealt, et üritasin teda liiga lõunasse toppida, Delaware’i kohale.

    California on mul eluks ajaks meeles Scott McCloudi koomiksiteoreetilisest koomiksist, kus oli väga ilmekas pilt ühele kunstnikule jalaga andvast Californiast, nüüd on mul selle kuju alati meeles. Ja Metsiku Lääne osariigid (tglt riburada pidi Californiani välja) on jah meeles oma Metsiku Lääne huvist, PH õrritamiseks meenutan, et Metsiku Lääne osariigid olid vanasti mitme koha pealt liberaalsemad kui linlikud idaranniku omad, nt naiste hääleõiguse poolest. USA naiste hääleõiguse kaardi uurimine oli üks asi, mis mulle mõne läänepoolse osariigi meelde jättis – pagana muljetavaldav läänekallak on sellel õigusel enne 19. põhiseadusemuudatust, ainsad erandid NY ja Michigan.

    ja siis on mõned muidu ebahuvitavad lõunaosariigid, mis aga Missisipi-äärsena on saanud põlistatud “Huckleberry Finnis” (mida nüüd tahetakse ära tsenseerida). Ja huvitav lõunaosariik Louisiana, mis oli samuti üks esimesi, mille ma õigesse kohta klikkisin.

Lisa kommentaar

