A Greco-Buddhist statue, one of the first repr...

Image via Wikipedia

Tundsin end koormakaamlina ning olin sel animaalsel viisil jõudnud Kristiine Keskusest rahandusministeeriumi ette. 1s käes hiidraske kandekott mainit keskusest osteldet esemeiga, IIs 16rulline tualettpaberipakend. Seljas seljakott, omaxa täis mitmesugust rasket kraami. Suurem osa kolgatateest telemajani aga seisis veel ees. Tuttmütsi alt hakkasid higipiisad näole voolama. Higi segunes minu Timothy Everesti lõhnaveega, mis hakkas lõhnama eraxselt tugevasti ning, ilmselt higi mõjul, enam mitte päris algse lõhnaga, Kuid ma’i saa öelda, et see uus lõhn kuidagi ebameeldiv olnuks. Ning siis nägin ma taas neid pilvi. Ixselt sel a-l.

Need rünkpilved, mille värvus varieerub roosakast beežikashallini, andes IIx ka üsnagi rohekaid toone ning mis enamasti varjavad suurema osa taevast, lubades mõnix siin-seal mõnel sinisel laigul paista või päikesekiirel läbi lipsata, aga kohustuslik see neist küll ei ole:) Samas ei mõju nad tumedate, süngete ning läbitungimatuina, vaid pigem kuidagi kergete & hõljuvaina (mida need ju tglt. ongi:)), kogu oma läbipaistmatuses ning rünksuses. Rahulikult loivavad need üle taevavõlvi, andes edasi adekvaatset muljet taeva täielikust 1kõiksusest inimolendi tegevuse või tegematajätmise suhtes.

Neid pilvi, mis raudselt kuuluvad minu abs. lemmikpilvede kategooriasse, tuleb ette enamikul ajal a-st. Miskipärast jäävad need sügise edenedes harvemaks, kadudes lõplikult detsembri alguses, harvail a-il pidades vastu ka umbes jõuluni ning taasilmudes siis veebruaris, häil a-il ka jaanuari lõpus, kuid sellal veel harva. Ka suisa kesksuvel, juulikuus, esineb neid suhteliselt harvemini, aga ülejäänud ajal vb. neid üsna sageli ette tulla, kui parasjagu madalrõhkkonda antakse. Praegu on neid pilvi veel võimalik avastada vaid siis, kui pilk taeva suunata. Hiliskevadest peale hakkavad nad end juba ise meelde tuletama – sa märkad enda ümbruses õiget valgust, kogu ümbritsev õhk on võtnud vastava tonaalsuse. Siis viid pilgu taeva & need on seal. Praegu on maapealne atmosfäär veel kuidagi liiga hall, maalähedased toonid ei anna õiget aimu pilvede värvest.

Ikoonilised pilved. See ikoon vahendab taeva täielikku 1kõiksust inimese suhtes. Tee sa, missa tahad, asja on sellega parimal või halvimal juhul ikkagi ainult sinu liigikaaslasil. Ülejäänud universumit ei koti sinu elu & tegevus kopka eestki mitte (kui su koduloomad & toataimed ehk välja arvata). Isegi, kui sa hävitaksid kogu planeet Maa, ei kotiks su tegevus ei hävitatavat planeeti, ammugi mitte ülejäänud maailmakõiksust. Me oleme 1i – isikuina & terve liigina – 1i keset ääretut 1kõiksust. 1kõiksust, mis on sama lõpmatu, kui maailmaruum isegi. Kogu avaruses pole kedagi väljaspool meie liiki, keda me tegevus huvitaks, supernoovat ei koti meie askeldused, kosmilist tolmu jätavad 1kõikseks meie pingutused, kustuvate päikeste jaoks on mõttetu meie tegevus, kosmilise pimeduse jaoks tähendusetu me elu.

Ning see on lohutav. See on krdimoodi lohutav.

Vist sama mõtles Kaplinski 1s oma essees Buddhast. Seal ta kirjutaski, et Buddha “valgustumine” polnud lõppeks midagi muud, kui et Gautama adus maailmaruumi täielikku 1kõiksust tema suhtes. Ta sai aru, et tema elul & tegevusel puudub igasugune universaalne, eksistentsiaalne tähendus ning see arusaamine, selle adumine, kuidas omaette tegutsev universum teda õigupoolest ei märkagi, vabastas ta. Nii vabaneb inimene eeskätt iseenda jaoks, kuid vb vabaneda iseendastki.

Samuti tulevad ses seoses meelde Lennoni surematud laulusõnad, 1 olulisimaid tekste, mis minu jaoks üldse on:
Imagine there’s no Heaven
It’s easy if you try
No hell below us
Above us only sky

Ainult taevas me kohal. Täiesti 1kõikne taevas. Taevas, mis jääb samaks või muutub täiesti hoolimata meie isikust, elust & tegevusest ning tegematajätmisest. Meie poliitilisist vteist, tõekspidamisist, meie moraalist & eetikast, meie füüsilisest vormist & psüühilisest seisundist. Taevast see’i koti. Ei koti hapnikkukihti, kus sinine värv kergesti hajub, jättes mulje sinisest võlvist, ei koti üle meie peade kõlkuvaid mitmevärvilisi (peamiselt küll halle) udulaamu, mida me pilviks armastame hüüda, ei koti kõige selle taga olelevat musta kosmost mitmesuguste valgusallikaiga selle sees. Ei koti. Me’i lähe neile xa, me pole neile ei vajalikud ega mittevajalikud. Meil on tähendus vaid oma liigi sees & jaoks, sealgi eeskätt iseenda jaoks. Me oleme vabad.

Vdnud neid pilvi & mõelnud neid mõtteid ohkasin & jätkasin oma koorma all teed telemaja poole. Aga teadmine, et universumil on minu koormast täiesti 1kõik, muutis selle koorma minu jaoks ikkagi pisut kergemaks. Psühholoogilisi efekte’i tasu alahinnata:)

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

8 responses »

  1. Keit ütleb:

    Aga kuidas sa tead, et taevas oli ükskõikne ja universumit ei kottinud? Sel teel, kus sa oma kandamiga higistasid, oleks sa võinud jää peal ehk mitu korda siruli käia, aga seda ju ei juhtunud? ;P

  2. Punane Hanrahan ütleb:

    No ma’i usu, et neil molekulidel, mis minu all kohta vahetanuks, põhjustades minu kukkumise, minu konkreetsest isikust midagi olnuks:) Samuti võinuks nad põhjustada kellegi II kukkumise, ise seda teadmata, saamatagi seda teada, sest molekulid pole olendid, saati siis veel mõistusega olendid:)

    Samuti olin ma nende jaoks täiesti 1kõik ka siis, kui nad mingeil füüsikalisil põhjusil minu all koha vahetamata jätsid. Ning ka selle juures, et minu saapad jääpinnaga hästi haakusid, polnud ei saapail ega jääpinnal tglt. mõtlemist minu isiku üle:)

    • Ambrosius ütleb:

      No ma’i usu, et neil molekulidel, mis minu all kohta vahetanuks, põhjustades minu kukkumise, minu konkreetsest isikust midagi olnuks:)

      Vaevalt et üksikuid molekule meie peas ka miski kotib. Aga fakt, et me saame üldse rääkida mõistest kottima, viitab sellele, et mingis konfiguratsioonis molekule hakkavad teatud asjad kottima.

  3. Sofia ütleb:

    AGA ühistransport, takso? tsivilisatsioon, lõppude lõpuks!

    • Punane Hanrahan ütleb:

      1)Ühistransport – ma’i tea enam, kassee väga mugav mobiilipileti süst. veel töötab. Vahepeal kirjutati lehtedes väga agaralt, et see kavatsetakse ära kaotada, pole viimaste arenguiga kursis. Ei hakanud riskima. Pealegi kaasneb uue mobiilipiletirmtu ostmisega alati oht, et enne kui rmtu ostet ning pileti aktiveerit saad, on kontroll kohal:) (Mul pole piletirmtu ostmise lühinr-t moblas, on ainult pileti aktiveerimise oma). Oma hiiglaslike kompsudega R-Kioskisse paberpileteid ostma minna olnuks väga tülikas ning hoolimatu kaasinimeste suhtes. Trolli pealt on paberpilet kallis ning seal suurte kompsude kõrvalt piletit osta veel tülikam.
      2)Ei tea, kas ma olen nüüd ihnur vm., aga taksorahast hakkas kahju:)
      3)Jala minek on mul “vaikimisi seadeis” ehk siis – muud lahendused tulevad pähe enamasti siis, kui ma juba jala minema olen hakanud ning siis on neid ka juba tülikam rakendada. Ma olen paadunud jalakäija – kui mingi maa jalgsi läbimine ikka ratsionaalsuse piiresse mahub, siis ma selle maa ka jalgsi läbin. Ühistransportki tuleb kõne alla alles pikemate vahemaade puhul. Ning enamasti – kui mul just nõnda suuri kompse pole – jõuan ma Tlna kesklinna piires kõikjalt kõikjale jala kiiremini kui ühistranspordiga (kõige aeglasemalt saab Tlna kesklinnas edasi autoga – katseliselt tõestet, Maakri tn-lt “Hella Hunti” jõudsin ma autoga sõbrast oluliselt kiiremini)

  4. Ramloff ütleb:

    Aitäh, sain viimaks ometi ühe hea blogisissekande idee.

  5. […] Tänast sissekannet ajendas jällegi Punane Hanrahan (ilmselt kõige enam mind ka varasematel aegadel inspireerinud blogija) oma kirjutisega 1kõikne taevas. […]

Lisa kommentaar

