Küll on meeldiv esitada üleskutseid, millest tead, et suurem osa ümberkaudsest rahvast neid niikuinii järgib – sellest siis ka tänase sissekande pealkiri:) Eesti olla Euroopas, või oli see koguni terves maailmas, ei viitsi praegu vastavat statistikat otsida, alkoholitarvitamiselt VI kohal. Selle ilmsikstuleku peale ilmselt süveneb karskuspropaganda, vbl tõstetakse ka alkoholihindu ning piiratakse alkohoolsete jookide kättesaadavust. Mille peale enamik alkoholitarvitajaist pahaselt oma nina alla jõriseb – ning loobub kas mingi osa riidekraami või siis toidu vms. ostmisest, et ka kallima hinnaga joovastavaid jooke ikka kätte saada. Sest alkohol on essentsiaalne, kõik muu vb olla, alkohol peab olema:)


Eile’i ilmunud minult 1ki sissekannet, põhjuseks nii see, et tuli taas tegemist teha Kurjuse Emaga, aga ka see, et oli kergekujuline pohmakas. Olin eelmisel päeval ooperiklubis püüdnud küll väga mõõdukas olla, võtnud algatuseks pitsi valget viina (Ekstra viin, minu arust Eesti viinadest parim, meie viinanduse lipulaev Viru Valge on (mitte ainult minu meelest) suhteliselt must ning paljukiidet Saaremaa viin hullem veel) & edasi sõitnud terve õhtu ainult punase veini seljas. Aga kuidagi hõre tunne oli siiski, mistõttu lõunatundi & muid vabu hetki kuidagi kirjatööle pühendada’i tahtnud.

Aga “pohmakas” tundub mulle 1e kõige kiiremini muutunud tähendusruumiga sõnana eesti keeles. Veel paari10e a eest hoiatasid keeletegelased, et “pohmelus” tähendab siiski ärajäämasündroomi, mitte alkoholi jääknähte. Sõna ennast tarvitati rahva hulgas juba tollal peamiselt jääknähtude tähenduses, mdu poleks ka keelerahva hoiatust ju vaja läinudki. Paljukest on siis lõppeks neid, kel esinevad ärajäämanähud – viimased on viiteks juba tõsisele, haiguslikule, alkoholisõltuvusele ning alkohoolikuid selle sõna tõsisemas mõttes ei saa elanikkonna hulgas kunagi olla väga palju.

Praeguseks on “pohmelus”, “pohmell”, “pohmakas, “pohm” & muud variatsioonid saanud juba üsna 1mõtteliselt jääknähtude sünonüümiks, ei siin aita enam hoiataminegi. Ärajäämasündroomile’i mõtle pohmaka kontekstis ilmselt enam suurt keegi. Mine tea, vbl on ärajäämavaevuste tähistamiseks juba mõni II sõnagi välja mõeldud.

Pohmakaga seoses meenub veel traagiliste järeldusiga uurimistöö, mille referaati hiljuti lugesin – nimelt ei aitavat jääknähtude vastu tglt. mitte miski. Garanteerit jääknähuravijat pole lihtsalt olemas – kõigi tuntud pohmaravimeiga olla nii, et vb jopata & vb ka mitte jopata. Et ei muna peekoniga ega aspiriin ega tomatimahl ega üldse mitte miski ei pruugi kohe sugugi aidata. Ning siis ei jäägi muud üle, kui surmalähedane halbolu kuidagi lihtsalt välja kannatada, andes ohtralt tõotusi mitte iial enam viinaklaasi poolegi vdta – tõotused, mis on mõeldud kiireks murdmiseks kas siis, kui paha üle läheb või lihtsalt järgmisel xal:)

Tihti vb kuulda inimesile esitatavat küs-t “Miks sa jood?”. Mulle ning ka muile mõõdukaile alkoholitarvitajaile seda küs-t reeglina’i esitata, aga vist I & loodetavasti ka viimast xa esitati see mulle fb-s, kui olin kirjutanud, et jõin eelmisel õhtul ära 1 (&&a, te saite õigesti aru – ühe! – õllekokteili). Küs-ga kaasnes ka mingi üleolev, paikapanek ning mdgi moralistlik kaagutus. Selle peale viskasin ma küsija oma sõbraloendist välja, seda enam, et ma teda tglt. ei tundnud. Sama inimest kuulsin veidi aega hiljem kõnelevat (küll mitte alkoteemail) Klassikaraadio jutusaates “Räägivad”, mis on iseenesest 1 rääkimata hea jutusaade & soovitan. Mulle tundus selle inimese esinemine ses saates üsnagi küündimatu, aga arvasin, et ehk olen isiklikust solvumisest tulenevalt veidi õrnas meeleolus ning reageerin üle. Selgus, et nii see siiski pole – minuteada on see ainus “Räägivad” saade, mis on saanud üsna vihast vastukaja ning kuulajaile on ebameeldivana ette jäänud just tolle inimese sõnavõtud.

Aga küs. “Miks sa 1 või II alkohoolset jooki tarvitad?” on iseenesest põnev ning väärib seega vastamist. Kõigi joovastusjookide kohta tervikuna võiks öelda kellamees Lible sõnuga: “Kui purju ei teeks, ega siis ei jooks küll”. Sõnad kehtivad ilmselt ka Lible väljamõtleja, rahvakirjanik Oskar Lutsu kohta, kellele väga meeldis universumit läbi klaasipõhja uurida ning imetella. Minu puhul tähendab “kui purju’i teeks” peamiselt “kui ei annaks mõnusat suminat”, suminast kaugemale tahan ma oma alkoholitarvitamises liikuda tglt. harva, aga IIx siiski.

Iga konkreetse alkoholjoogi jaoks on aga oma kindel seisund, aeg & koht. Loodan neist kõigist või vähemalt paljuist edaspidi ka kirjutada. Seniks proosit!:)

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

6 responses »

  1. Larko ütleb:

    Ainus pohmakaravi on uni ja üle elamine, kuid enesetunnet võib ärakannatamise käigus nii mõnelgi viisil parandada. Milline leevendus kellelegi mõjub, on äärmiselt isiklik asi.

  2. Annemuri ütleb:

    Riskides saada sõbralistist kustutatud, ei tee ma siinkohal mingit karskuspropagandat, sest ma jälestan propagandat, mis on a priori kahepalgeline ajupesu. Küll aga tunnistan, et tegelen enesekordamisega, küsides nii endalt kui Sinult, et kui õigustatud on alkoholi taluva enamuse repressiivne käitumine vähemuse suhtes? Miks seesugune küsimusepüstitus, üritan põhjendada:

    Olevat küllalt vettpidavalt tõendatud, et osade inimeste närvisüsteem ja organismus ei talu alkoholi nende vabast tahtest mitteolenevalt. Nendele ei ole alkoholi tarvitamisel jõukohane ei parajus ega mõõdukas liialdamine, mis toob kaasa maksimaalselt ühepäevase kõbususelanguse. Nende pärisosa on laastavad joomatsüklid, millesse langemiseks on vaja väga vähe ja mis ruineerivad isiksuse ja viivad enneaegu hauda, mõjuvad hävitavalt lähisuhetele ja toovad kaasa kannatusi. Ümberkaudsete normaalne ja vaba suhtumine alkoholi on selliste inimeste jaoks ränk kiusatus, millega toimetulemine ei ole kerge ja eeldab endale eluaegset tunnistamist, et sa selle koha pealt normaalne ei ole ega tohi, saa ega või käituda nii, nagu üldiselt tavaks.

    Nii ei erinegi alkoholitarvitusele üleskutsumine mu arust millegi poolest nt hetero-eluviisile üleskutsumisest, sest see represseerib vähemust, kellele alkohoolne normaalsus selgelt ebanormaalne ja laastav on. Vähemasti võiks, tasakaalu ja maailmavaate paljutahulisuse huvides lasta kõnelda ka nendel, kes ei saa jagada seisukohta, et alko pole saatanast ja enda mõningane sassikammimine on teinekord õigustatud.

    Möönan, et ka minu kotist jõudis klubi lauale ühtteist, millega Sa endale liiga võinuks teha ja ehk tegidki. Sestap ütlen siinkohal, et jutt ei käi mitte tegudest, vaid sõnadest ja suhtumisest nähtustesse ja tehtustesse. Sina ei peaks mitte põlgama neid, kes sinu arvamust ei jaga (mis jällegi ei tähenda seda, et Sina ei tohiks vastu põlata neid, kes Sind põlgavad Sinu arvamuste pärast).

  3. Punane Hanrahan ütleb:

    (Küsib murtud märtrihäälega, silmi taeva poole pöörates & üldse endast õilsa kannataja muljet jättes): “Issand, millal olen mina ilmutanud põlgust nende suhtes, kes minu arvamust ei jaga?! Nemad arvaku, mis nemad tahavad, mina arvan, mis mina tahan, mõlemal on võrdsel õigus, aga ainult enda isiku seisukohast & nii peabki maailm olema”. (Vasakule ära).

  4. Punane Hanrahan ütleb:

    (Tuleb paremalt uuesti lavale & lisab):”Peaasi, et keegi kedagi ei represseeriks, ei juut kreeklast, kreeklane juuti, hetero homot, homo heterot, karsklane lõbusat elupõletajat, lõbus elupõletaja karsklast. Õitsegu tuhat lille ning olgu rahu & hea läbisaamine inimeste vahel!” (Vasakule ära, eesriie).

  5. Annemuri ütleb:

    (pistab pea eesriide taha ja hõikab lahkujale järele):
    Represseerivat kuju kipub võtma mistahes normaalsust defineeriv – ja seega normaalsust postuleeriv v enamusele apelleeriv – sõnavõtt meie hektilises ja heitlikus maailmas, kus igale enamusele vastukaaluks on olemas vähemus ja miski normaalne pole kõigi jaoks lõpuni normaalne. Meie viinatiines ühiskonnas, kus joove on enamasti heaolu ja kõrgendatud meeleoluga võrdsustatud nähtus, on veendunud alkohoolikul, kes püüab mitte juua, küllap sama raske elada kui mõnel teisel vähemusel. Ime siis, et paljud neist ikka ja jälle libastuvad ja mõned, seejuures ka mõned väga andekad ja väga noorelt, hukka saavad.

  6. Oudekki ütleb:

    Annemuri, minu arvates siin on see asi, et alkoholijoomist, isegi ühe ainsa pitsi võtmist, ei tohiks peale suruda. Selle vähemuse huvides, kes ei tohigi ühtainust pitsi võtta. Et see on normaalne, et sa valid karskluse, et see on okei. Täpselt selle piirini, et teistel on normaalne ja okei olla parajuslane. Võtta üks õllekokteil. Panna lõunasöögilauale lisaks veele ka veinipudel.

    Muidugi, kui on kitsas seltskond ja sa tead, et üks on joomist maha jätta püüdev inimene, siis loomulikult sa ei pane seda veinipudelit, see on kõik teine asi.

    Lisaks, ilmselt aitab ka see, et joomine ei vabasta vastutusest. Purjuspäi tehtud teisikashjustavad teod on raskendavatel asjaoludel tehtud teod. Kui sa teed alkoholiga peo, siis sa vastutad, et keegi su külalistest ei astu purjupäi rooli ja ta kuidagi koju saab (või sinu juures ööbida). See, et baarimees peaks keelduma silmnähtavalt reaalsust mittetajuvale inimesele lisaalkoholi müümast.

    Kuid, Eesti oludes, ma arvan, et alkoholismist päästaks tööpäeva lühendamine. Praegu on inimesed nii palju Kurjuse Ema ikke all, et ainus viis lõõgastumiseks ongi keemiline, sest ei ole lihtsalt aega teisiti välja puhata – aga välja puhata on tarvis, sest tööd on palju ja see on raske.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s