Olen siin paaril xal ennustanud, et õige pea hakatakse lihasööjate olelust täpselt samamoodi piirama, eesmärgiga sellest seltskonnast lõpuks täielikult vabaneda, nagu seni on tehtud suitsetajaiga. Ning et asjad sinnapoole liiguvad, näitab HS-e äsjane vestlusring – toimunud küll 1. aprillil, ent aprillinaljast on asi kahjuks kaugel:(. Minu suureks hämmastuseks on juhtunud nii, et alkohol & selle pruukijad on vähemalt Eestist lääne & põhja pool isegi suhteliselt rahule jäetud – uuspuritaanide võitluse teravik hakkab suunduma just lihasööjate vastu, just neid, mitte napsitajaid, nähakse peamise vaenlasena, kes suitsetajate järel selili tuleb panna.

Kuivõrd pean end ise rohepunaseks, on mul suisa häbi nõustuda järgneva seisukohaga – häbi oma aatekaaslaste pärast mdgi – aga nõustuma paraku peab. Nimelt ütleb vestlusringis ajaloolane Markku Ruotsila (minu paksendused):
Rohepunane liikumine on muutumas uueks totalitarismiks. On hakatud unistama selle määramisest, kes vb süüa mida & millal. Jätke inimesed rahule!
Järgnevad võitlevate taimetoitlaste avaldused aga kinnitavad Ruotsila hinnangut, ajades oma nautleva elustiili & ausalt öeldes lihtsalt juba ka humanistliku ilmavte kui sellise vihkamises ihukarvad püsti:
Lihasöömisega läheb nagu orjapidamisega, mis kadus hoiakute muutumise tõttu möödunud sajandil.
(Jukka Mallinen, tõlkija)
Esseist Antti Nyleni meelest on kõik lihasööjad 1emõtteliselt natsid:
Ka heade kavatsusiga “söön vaid mahe- & ulukiliha” inimesed on sellised, nagu tsenseerit Fingerpori-koomiksistripi nats, kes ostab nišipoest meeleldi “vabast juudist valmistet seepi”.

Üldiselt leitakse, et suhtumise võti on suurte poekettide käes – kui need enam liha’i müü, eks siis hakka järjest suurem osa rahvast ka lihasöömisest loobuma.

Üsna jõle väljavaade mdgi. Mul ei jää üle muud, kui hoida pöialt, et suured poeketid ikkagi liha müükivõtmisest ei loobuks – olgu siis põhjuseks kasumiahnus või muu.

Aga taoliste väga kõvade sõnade kasutamine, samuti pürg ligimese suutäisi lugema & nende suutäite sisu määrama hakata, ei aita taimetoitlaste mainet sugugi parandada. Mdgi ma tean, et mitte kõik taimetoitlased pole sellised – isegi mitte enamik taimetoitlasi pole. Aga nagu vahhabiidid suudavad kõigi sunniitide margi üldiselt üsna totaalselt täis teha ning Hizbollah vastavalt ši’iitide oma, nii vb karta, et mistahes viisil vägivaldne taimetoidupropaganda teeb seda kõigi taimetoitlaste margiga.

Aga taimetoitlaste mark on mdgi nende enda mure. Mind huvitab eeskätt see, kuhu peaksin elama kolima, et endale oma praekest või vorstikest ajuti siiski lubada. Kui asjad minu kodukandist kõigest enam-vähem 100 km kaugusel nii julmaks on läinud, siis tundub tulevik enam kui tumedana:(

Probleemi tuumaks pole aga isegi mitte liha keelamine või lihasööjate väljasuretamine 1l või IIl rohkem või vähem vägivaldsel viisil, vaid just see, humanistlikele arusaamile risti vastupidine seisukoht, et mingil seltskonnal on õigus määrata mingite IIe inimeste eluviisi. Ehk siis – kindel usk, et iga1l polegi õigus teha mis ta tahab, kuni see’i riiva IIe inimese sama õigust. Kindel usk, et humanismi & liberalismi aluspõhimõtte koht on prügikastis. See on veel tõsisemalt hirmutav kui lihtsalt väljavaade oma lihatükist ilma jääda.

Kuidas seista vastu uuspuritanistliku neoeliidi võimuambitsioonele? Neoeliidi, kes oma inim- & vabadusevaenuliku vte kindlustamiseks kasutab veel vasakpoolseid loosungeid, mille pärast mul kui jätkuvalt vasakpoolsel on ikka maa-alla vajumiseni häbi?

Aga kui mõni igas mõttes väga kena taimetoitlane minu sõpruskonnast küsib, et kuidas taimetoitlisi vteid siis levitada, vastan:
1)Kas neid ikka on üldse vaja levitada? Kas sulle’i piisa sellest, et sa ise taimetoitlane oled?
2)Aga kui on vaja levitada, siis ainult isikliku eeskujuga. Mu meelest on see humanistlikus & vabas ühisk-s ainus võimalik tee.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

10 responses »

  1. Keit ütleb:

    Õige, just nimelt eeskujuga. Sest muidu on tegu labase usu(/maailmavaate) propagandaga.

    Kusjuures mulle endale meeldib taimetoit just maitse poolest ja kui see oleks füüsiliselt võimalik, siis hakkaksin kohe taimetoitlaseks, aga paraku pole. Nii et minu meelest on sellised radikaal-taimetoitlaste sõnavõtud kohatud juba selle poolest, et osadel inimestel lihtsalt pole füüsilise eripära tõttu võimalik ainult taimetoidule üle minna. Mis nood siis on – sündinud “natsid” või?

  2. Annemuri ütleb:

    Kui inimestele taimetoitluse eeliseid – kui neid on – selgitatakse ja antakse neile endile võimalus otsusele jõuda, mis nende kehale ja hingele hea on, siis olgu peale. Liiatigi on õigustatud tähelepanujuhtimine sellele, et ärasöömiseks mõeldud loomade elutingimused on pahatihti õudsed, nende kohtlemine ääretult julm ja paljude lihatoidust loobunute peamine argument on just soov mitte osaleda selles julmuseäris, millest liiatigi sageli saab veel solgiäri. Kui jälgida Toiduliidu esifiguuri pr Potissepa sahmerdamist ja kuulata tema väljaütlemisi stiilis “eesti ostja soovibki odavat ja väheväärtuslikku toidukaupa”.

    • notsu ütleb:

      Aga nende õudsete elutingimuste vastu aitab tglt teadlik ja miks mitte gurmaanlik lihasöömine samuti. Ma meenutan ikka neid slow foodi aktiviste, kes meenutavad, et väljasuremiseohus olevate söögiloomatõugude päästmise parim toetus on nende liha osta. Noh, et ennemuistset tõugu siga jookseb elu otsa õnnelikult metsas ringi ja sööb tõrusid, elu lõpul võetakse naksti ja oskuslikult rajalt maha ja saadakse erakordselt hõrgutav liha.

      Liiatitigi on üks mure ka maailma äratoitmine ja ma olen näinud päris mitut artiklit, kus väidetakse, et söögisedeliga, kus on mõõdukalt (sic) liha, on võimalik rohkem inimesi vähema pindalaga ära toita. Noh, et mõni maatükk sobib karjamaaks paremini kui põllumaaks. USA stiilis tööstuslik lihatootmine, kus eluaeg saras elavatele loomadele söödetakse põlluvilja, mõistagi töötab sellele eesmärgile hoopis vastu. Mida Eesti lihaloomad söövad, ma õieti ei teagi. Kas keegi teab?

  3. Kober ütleb:

    Sama, mis Keit, aga vastupidi.
    Ma olen proovinud ligi aasta taimetoitlust ja sellest “tagasi langenud” ning mõne käest meeeeletu hurjutamise osaliseks saanud, et niisugune edu käest anti😀
    Ma oleks füüsiliselt selleks täiest võimeline, nagu paljude meist ka piiduvad makaoronide ja paekatulitega, liha on seal juues ju vaid killuke, aga –>
    Ma peaksin siis alati ise süüa tegema, et see maitsev saaks ja üksluiseks läheks ka. Riis, makaonid, katulid. Väldi liha, pasteete, mune, piima (seda viimast kujutlen küll väga raskesti ette) loomseid rasvu ja mida veel.

    Need taimetoitlaste menüüd, mida pakutakse taimetoitlaste restoanides, nende eraviisilistel oma seltswkonna kogunemistel ja leidaolevates kokaraamatutes – andke mulle andeks, aga need ei ole maitsvad! No kohe üldse ei ole!!
    Kas tõesti on mu ihule ja hingele hea, kui ma vastumeelselt, oma (justnagu, kinnitamata andmetel tegelikult) tevise nimel näsin naati ja spinatit jms? Kord-kaks, ok, aga kuid ja aastaid end vaimselt vägistada EI SAA tervislik olla!

    Ma möönan, et liha on eeskätt maius, aga ma pean maiustamist tunduvalt loomulikumaks kui miskise idee nimel hambad risti rohtu närida.

  4. notsu ütleb:

    Kõik taimetoitlased munast ja piimast siiski ei loobu, eesti “taimetoitlane” ei ole päris sama asi, mis ingl. “vegan”.

    • Kober ütleb:

      Meil on igasuguseid. Ka totaalseid fanatte, kes rinnalapsele, kui emal piim otsas, lehmapiima ei anna. On neid, kes piima tarbivad, muna mitte ja vastupidi. On neid, kes loevad poes iga viimse kui konservi silte, ega seal loomseid rasvu pole kasutatud. Issi loomalaut on lai-lai-lai…

  5. Punane Hanrahan ütleb:

    Segaduste vältimiseks taimetoitluse erinevate koolkondade ümber lugege wikipedia artiklist peatükki “Varietis of Vegetarianism”:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#Etymology

    • Kober ütleb:

      Ei käi keegi meie taimetoitlastest wiki katalogiseerituse järgi, ikka oma arusaama, maitse ja (väga-väga sageli) oma kiriku põhimõtete järgi.

      Ma ei taha kedagi solvata – ausalt ei taha – aga taimetoitlus ja ristiusk on samasugused nähtused nagu sukk ja saabas….

      • Punane Hanrahan ütleb:

        Oma kiriku pmt järgi küll, aga mu arust ei tule enamik taimetoitlasi tänap. mitte ristiusu kirikust, vaid new age’st, mis ühtlasi ka peamine uuspuritanismi kasvulava on. Sellega’i taha ma sugugi iga uusajastulasest taimetoitlast automaatselt uuspuritaaniks tembeldada, kaugeltki mitte, aga’i saa salata et enamik agressiivseist uuspuritaanidest taimetoitlasi paraku just uusajastu taustaga on.

  6. Mahhatsalka ütleb:

    Hanrahan, ega moodsatel linna-elu-ja-ülerahvastumise-lollustel ei hakka veel niipea otsa ega äärt tulema, selles pead sina kindel olema.

    Minul ajavad alati iivelduse peale tegelased kes meie kehva suusailmaga sügisest alates juurikaid ja soja sisse ajavad ja siis kõigile kes kuulama juhtuvad kurdavad kuidas neil on koguaeg külm olla. Kallid salati- ja porgandikummardajad, -20c ja allapoole temperatuuri juures kulub inimese kehal puhtalt elufunktsioonide tagamiseks 2 korda rohkem kalorit kui plusspoolel valitseva tempertuuri juures. +5c tähendab taimetoidulises Indias mahasuremisi alajahtumise kätte. Tallinnas ilmuvad siis välja miniseelikud ja nabapluusid. Ma saan aru jõrumisest et liha süües s**t ja higi haisevad pahaste, aga sellisel juhul sisaldab toit lihtsalt liiga palju valku. Elik porgand ja salat on alati head kaaslased laual, aga samamoodi kuuluvad sinna metsast tammasserirauaga toodud pühaloom siga ja mõned teisedki. Koduselt peetaval loomal on põhiõigus saada häste elatud, söödud, joodud ja pärast veel maitsev olla ja seljas hea välja näha.

Lisa kommentaar

