Statue of Milarepa, from Milarepa's Gompa in t...

Image via Wikipedia

Mul ei ole autot – pole kunagi tahtnudki. Ma’i käi Egiptuses puhkamas, ausalt öeldes pole ma oma raha eest Riiast & Helsingist kaugemale saanud (võõra raha eest olen käinud kaugemal – tööasjus) ning see sobib mulle, mõlemast linnast piisab lõõgastuseks. OK, Berliini tahaks ka:), aga rahakogumine säästulennupiletiks ei käi mul ilmselt üle jõu. Mul pole plasmatelerit ega DVD-mängijat ega I-Podi ega üldse suuremat osa moodsaist vidinaist. Riideid ostan peamiselt kaltsukast ning kannan neid senikaua, kuni need tõesti kohe abs. enam selga panna’i kõlba, sest on auklikud & ribadeks. No pole vist justkui erilise mammona- & nänniorjaja portree või kuidas teile tundub?

Ometigi öeldi just täna just minule sellised sõnad: kellel on palju, sellel on palju kaotada.

Olen varemgi märganud (neo)puritaanlikku silmakirjalikkust, mille kohaselt sa võid olla püstirikas, kuuluda umbes Forbesi tabeli I10sse – kui sa jood ainult vett & sööd ainult taimetoitu, armastad enda ümber minimalistlikku lihtsust, idealiseerid “maalähedust” ning väidad end jälestavat linnaelu (isegi kui sa elu jooksul xagi jalga maale pole saanud), siis leitakse sinu peale, et “&h, see on 1 eeskujulik inimene”. Samas võid sa elada sisuliselt vaesuse piiril (no mina’i ela) või siis igasuguse nänni vastu üldse mitte erilist huvi tunda, asjadekultusest ringiga mööda käia, aga sulle meeldib vein, konjak, hea toit ning muusika, siis leitakse, et “sellel on palju kaotada, paras talle, põlegu põrgus, hedonist”.

&h, tglt on silt “neo” siin liigne – see on äratuntavalt täiesti klassikaline puritanism, täpselt see ongi. On ju kalvinistliku protestantismi pmtd need, et inimene peab oma himusid vaos hoidma, piirama end toidu & joogi osas, mitte anduma rõõmule vaid hoidma ees mõõdukalt haput nägu ning samas palehigis oma igapäevast leiba teenima, soovitavalt justnimelt võimalikult raske & vastiku tööga – kui on valida meeldiva & ebameeldiva töö vahel, siis oma hingeõnnistuse huvides valigu kalvinist ebameeldiv. Selle eest aga Jumal õnnistab teda, pritsides talle ohtralt mammonat. Millega õnnistatul pole tglt. midagi pihta hakata, sest ega ta seda mammonat kulutada saa – see oleks juba kõlvatu lihalust. Nõnda ta kogubki mammonat oma pangaarvele, rikastudes ise ning rikastades ka Jumalat – kümnist tuleb ju tasuda. “Rikastuge Jumalale” – selline hüüdlause oli XIX saj. kalvinistliku taustaga kristluses vägagi levinud ning tollaseist pereajakirjust ning mujaltki vb seda sageli leida. Ning eks ole ka öeldud see olevat suuresti kapitalismi arengu ning ka moodsa tarbimisühisk. aluseks.

Aga ometigi on seesama tarbimisühisk. hoopis midagi muud, ajades tõsise vanakooli kalvinist täitsa hulluks (praegusi kalviniste niiväga’i aja, sest ka kalvinism ise on ajaga muutunud).

Ning kui uskuda tõeks, et just reformatsioon andis tõuke TTR-le, mis omaxa tõi kaasa linnastumise &ms., siis on mul tõsiselt põhjust reformatsioonile tänulik olla. Ma olengi reformatsioonile tänulik, ka mitmel põhjusel, mida ma täna siin välja’i too.

Olen xuvalt öelnud, mida ma elult õieti tahan: peale elementaarselt eluvajaliku veel ka head toitu & jooki sealh. tingimata liha & alkohoolseid jooke, võimalust valida ise endale suhtlusringkonda ning maksimaalselt vältida juhu- & sundsuhtlust ning mitte teha füüsilist tööd, eriti maatööd. Ahjaa, & veel ligipääsu kultuuriväärtusile. Ongi lühidalt kõik. Ülejäänus on nii fakultatiivset, kui ka seda, mida ma üldse’i taha. Tglt. pole seda kõike üldse palju – julgen küll väita, et minust pole eriti ülbe nimetada end vähenõudlikuks ning Eesti keskklassi soovid & nõudmised käivad minu omist peajagu üle.

Ometigi olen õige tihti kohanud seda, kuidas mind liigitatakse mingite laristavate rikkurite hulka – milline naeruväärsus, vdke mind kasvõi mu kulunud mantlis hommikul elektrirongile ruttavat koos töölisklassiga. Ning kütusejanuse linnamaasturiga lähimasse valglinnaasumisse, kus teda ootab fossiilkütuseil põhineva keskküttega eramu isikliku sauna & basseiniga, sõitjat peetakse “õige hoiakuga inimeseks”, sest – ta elab ju ometigi maal, on taimetoitlane & alkoholi tarvitab harva. Aga mis peamine – kevadel ruttab ta peenraid tegema ning mdu aias küürutama, mis on nii õige, nii õige, sest “meie, eestlased, oleme ju maainimesed, meil on maaga eriline side”. Temal on õige hoiak ning tema peab lugu ka õilistavast enesepiiramisest (ning siis Jumal õnnistab teda – nii mõeldakse, aga välja’i öelda). Aga see hedonist seal, põlegu põrgus, tema on nänniori ka siis, kui tal sugugi nänni ei ole. V.a. juhul, kui ta peaks töötu abirahani või koguni kodutuseni kukkuma – siis plaat muutub ning algab parastamine “sellisele pole midagi vaja, selline’i tahagi tööd teha &ms”.

Mind paelub alatasa mõte, et mida hakkavad taolised puritaanid pihta mõnede zen-munkiga, kes rändasid ringi & kerjasid, omamata õiget eluasetki – aga kirjutasid kauneid värsse loodusele & kuule ning, olid väga solvunud, kui keegi keeldus nendega joomast kannu veini, mida nad ise kaaslasele pakkusid. Salgamatu asketism ühendatult “paheliste” naudinguiga – raske roog puritaanile:) Veel hullem mdgi Milarepa, kes on kirjutanud kauni luuletuse, mille vb lühidalt kokku võtta: “Seks pole paheline, seksuaalne nauding on imeline, nännijaht & asjadeorjus on pahelised”.

Et keegi valesti aru’i saaks – mina’i tauni siin rikkust & rikkaid inimesi. Jõukust pean positiivseks ning oluline on välja mõelda, kuidas kahanevate ressursside ning kasvava inimkonna tingimusis ometigi jõuaks võimalikult palju jõukust võimalikult paljude inimesini – mdgi nendeni, kes seda ise tahavad, kes on valinud vabatahtliku vaesuse, kas naudinguiga või ilma, neile pole ju vaja. Aga olux, kus hedonisti-elupõletajat hakatakse kohe pidama mingiks laristavaks rikkuriks ning jõukat puritaani vabatahtliku vaesuse võrdkujuks, on lihtsalt ebaõiglane. Ebaõiglust mina aga’i salli.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

5 responses »

  1. marta ütleb:

    mu meelest olulisem sellest mis sul on, on see, kui kinni sa oma asjades või võimalustes oled… see oma asjades või harjumustes kinni olemine (on ju sulle no nt võimalus tarvitada alkot sama oluline kui kirjeldatud rikkurile võimalus kevadel oma peenart teha jma… ) eristab nii sinusuguseid kui kirjeldatud rikkureid kirjeldatud munkadest enam vähem ühtviisi… munkadel ei olnud midagi kaotada, sinul ja kirjeldatud rikkuril on…

    • Punane Hanrahan ütleb:

      &h Marta:
      1) Sul on õigus
      2)Sa lähened asjale hoopis III vtpunktist, ei mitte minu (epikuurlik) ega ka mitte minu oponendi (neopuritaanlik) ning see III vtpunkt on elegantne:) Ühtlasi välistab see vd mõlemad eelnevad vtd, sest sinu seisukohalt on need mõlemad 1viisi asjades või võimalusis kinniolemine.

  2. Kober ütleb:

    Arni, kui see sind pisut lohutab, siis –
    mind on nimetatud palju-palju hullemate nimedega, kui ma teatud seltskonnas julgen välja öelda, et ma pekki ja juurvilju ei söö😀

  3. gaal ütleb:

    Vaata Arni, sinu viga on see, et sa oma vähest varandust ei ole jumala omaks kuulutanud. Samas usklikud, kes teisi nöörivad, et tunne mingeid süümepiinu, sest nad teevad seda ju jumala nimel ja jumal on neile ise selle võimaluse andnud.

    Ehk kuulutades oma varanatukese jumala omaks, pole sult enam ka midagi võtta ja võid rahumeeli paradiisi väravatest sisse jalutada.

Lisa kommentaar

