New Age shop and Healing centre , Market Place...

Image via Wikipedia

Viimaste päevade jõledaima lause leidsin Väga Salaliku Naise juurest, kommidest:
On nii kaua, kuni valitseb filosoofia, et igaühe elu on ta isiklik asi. Ei ole küll!”
Niikaua kui mäletan, olen põgenenud selle eest, et minu elu pole mu isiklik asi. Põgenemise juurde käis ka meeleheitlik hüpe kristlusse, ehk püüd endale täpselt risti vastupidist tõestada – kui mu elu pole mu isiklik asi, siis ärgu olgu see seda totaalselt!. Ehkki ka kristluses on võimalik, et inimese elu siiski on ta isiklik asi st. ainult tema enda & Jumala vaheline asi, kuhu muil pistmist pole. Protestantism annab selleks võimalusi, ehkki enamasti kalduvad protestantlikud kogukonnad kogukonnakontrolli & -terrori poolest olema katoliiklikest veel 10eid xi hullemad. Aga &h, kui ma oma kristlikul perioodil sattunuksin kloostrisse, siis ma oleks ilmselt mde rahul – oleneb kloostrist mdgi – kusjuures kloostris toimuv sotsiaalne kontroll on mu jaoks arusaadav & mõistuspärane, reeglid ju lõpuks vabatahtlikud, “kui ei meeldi, mine ära” kehtib täiega ning naljakal kombel võimaldab just kloostrielu üsna ulatusliku privaatsuse.

Aga &h, püüust tõestada, et minu elu on ainult minu asi, ei tulnud midagi välja. Et oma elu tõesti ainult oma asjaks saada, tuli tõestamise asemel põgeneda. Suurlinnaanonüümsus on teatavasti see, mis selle võimaluse annab. Kellelgi (peale nende, kellest sa ise tahad, et neil oleks) pole sinuga asja & sinul pole kellegagi asja.

Aga seda kõike teate te juba ad nauseam niikuinii. Olen aga ise endale piisava anonüümsuse taganuna hakanud unustama, kui altid on paljud inimesed IIte üle sotsiaalset kontrolli kehtestama. Tuletamaks endale meelde, et alati on neid, kes rõõmuga võtaksid ligimeselt igasuguse vabaduse, riismeini välja, loen aeg-ajalt passeistide võrguväljaandeid, Eestist näiteks passeistlik-äärmuskristlikku “Meie Kirikut”. Ent siin uinutab aju 1st küljest õige, IIlt aga mõneti väär arusaam, nagu oleks tegu 1 pisikese kildkonna oma asjaga, mis on küll tobe, halenaljakas & õudne, aga suurt seltskonda siiski ei puuduta ning tglkku vabadust võtvat võimu’i saa selle seltskonna esindajad enam kunagi. Hullem on asi new age kogukonna – mis on palju suurem & tugevam, sest new age näikse olevat Euroopa tulevikureligioon, mis teeb mde kardet islamile pika puuga ära, islamihirmu 1 põhjusi ongi new age’i potentsiaali alahindamine – avaldusiga, mis oma radikaalselt 1ikisiku vabaduse kärpimist nõudvalt toonilt äärmuskristlaste omast enam suurt ei erine. Kuid ka teatud new age kildkondade puhul saab end rahustada, et tegu on ju 1 konkreetse ideoloogiaga ning kui taolised ideoloogiad sinnapaika jätta, siis on kõikjal lust & lillepidu. Aga vt. ei ole – hoolimata soost, rahvusest, usutunnistusest &ne on inimesil kange tahtmine mitte ainult oma nina ligimese ellu toppida, vaid ka võtta kontroll selle elu üle, saada selle valitsejaks. Aga et pole ilus öelda, et “ma tahan olla abs. boss ning iga konkreetne inimene elagu just nõnda, nagu mina tahan teda elavat”, siis peidetakse see võltsi “mis nüüd mina” maski taha ning algses lauses asendatakse “mina” “kogukonna” “Jumala” vms. Enamasti kui öeldakse “Iga inimene on Jumala oma ning peab oma elu allutama Jumalale” mõeldakse ikka “Minu tõekspidamised kattuvad Jumala tõekspidamisiga, seega allutagu ligimene oma elu mulle”. Sama kogukonna kohta.

Kogukonniga on üldse nii, et neid saab olla suures plaanis 2esuguseid. 1 on taoline, mida Luiks kirjeldas – see on pos., kui ressurss kunagi nii otsa saab, et anonüümset linnaelu tõesti pole võimalik jätkata, siis valiks ma elupaigaks taolise kogukonna – näide oligi just linna paneelmaja kohta, et seal seinad kostavad läbi & puha, aga kuna igas korteris tahab pererahvas teha midagi muid majaelanikke häirivat, siis hoiavad lõpuks kõik majaelanikud IIte kohapealt moka maas, sest “kes teist on patuta, visaku Ina” &ne. Demokraatia toimib, isikuvabadused on tagat.

II on siis see, kus kehtestatakse mingid rämedad normid. Selliste normide põhjendus ei ole kunagi see, mis ainsana vb olla igasugu normide õigustus, ehk siis et neid on vaja kogukonnaliikmete omavaheliste suhete reguleerimiseks & konfliktide vähendamiseks, et iga1 saaks oma vabadust & ego maksimaalselt realiseerida. Need normid lähtuvad ikka mingist sitasti põhjendet “nii peab olema” printsiibist (kui seda üldse põhjendama vaevutakse). Ning ei pea palju vaatlema, saamaks aru, et normide ainus mõte ongi 1ikisiku vabadusest täiega üle sõita, kindlustamaks eliidi positsioone ning võimaldamaks assimileeruval massil tunda end hästi st. eliiti järgivana ning “ketsereile” vastanduvana. Massist saab eliidi kuulekas tööriist – eliidil polegi vaja kedagi oma tahtele allutada, massi liikmed röögivad ise, et “sinu elu pole sinu isiklik asi” ning teevad töö eliidi eest ära, arvates end oma naiivsuses siiralt seisvat üldise hüve eest (O sancta simplicitas!).

Kuid ka kõiki neid ohte ma tean. Eriti šokeeris mind aga too jubekomm seepärast, et tuletas selgelt meelde, kuidas 1ikisiku vabaduse vastased kasutavad ära igat võimalust demagoogiaks, et ainult leida võimalust ründeks 1ikisiku vabadusele. Ehk siis lause I 0,5 “On nii kaua”. Mdgi on äärmiselt labane näidata, et 1ikisiku vabadus ning õigus oma isiku & elu üle ise & ainult ise otsustada, ongi kõige kurja juur ning usun küll, et enamik mõtlevaid inimesi sellise labasuse ohvriks ei lange. Aga mõni kavalam tagurlane võtab vaevaks pisut demagoogiliselt keerutada & juba võivadki alalhoidlikuma lugeja peas tekkida mõtted, et “äkki on 1ikisiku, sealh. minu enda vabadus tõesti kurjast, äkki selliste kohutavate sündmuste ärahoidmiseks peame oma vabaduse loovutama ning iseolemise asemel allutama end välispidisele võimule lõpuni välja, isegi kuni õiguseni mõelda neid mõtteid, mida parasjagu tahame?” Ning nii kasvatatakse vabaduse vastaste leeri.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

5 responses »

  1. tavainimene ütleb:

    Ctrtv :(komm < :)x U ++ slglt perevägivalla kntxts.

  2. Marta ütleb:

    üksikisiku on õigus otsustada, kas piirata oma elu/ vabadust mh nt laste saamisega või koera pidamisega… kui isik on juba kord otsustanud enda elu/vabadust selliselt piirata/siduda, siis oleks kena, kui ta ka vastutaks… kui temast sõltub (tema vabal valikul) teise (temast sõltuva) elusolendi heaolu, siis ei saa tema elu olla enam üksi tema asi…

    • Punane Hanrahan ütleb:

      Marta, ka sina näed seda küs-t ainult laste (või koerte) kontxts. Seal on see loomulikult õigustet – laps on autonoomne inimolend ning siin rikutakse liberaalse eetika olemuslikku seadust – siinkohal täiskasvanu õigus teha mis tema tahab selgelt riivab lapse sama õigust ning ühisk-l mitte ainult pole õigust sekkuda vaid ta koguni on kohustet sekkuma. Ehk siis – taoline laste hooletusse jätmine pole mitte vabaduse manifestatsioon, vaid pigem vabaduse vastand, sest vabadus on vabadus KÕIGILE inimolendeile ning laste õigust oma vabadust realiseerida siin ilmselgelt tagatud ei olnud. Nii et KONKREETSE oluxa puhul ei saa olla 2ipidi mõtlemist.

      Siiski tundub mulle, erinevalt sinust & Tavainimesest, et kommija pidas oma kommiga silmas üldist, mitte konkreetset oluxa – et tema väide oli üldine, oli pmtlne mitte kntxtuaalne. Sellest kogu minu tänane lärin siin:)

      • Marta ütleb:

        mina näen jah, ainult lapse (ja/või koera) konteksti, sest esiteks on kogu lugu ajendatud laste ja koerte teemast, teiseks ta alustab oma kommentaari sõnadega: “Igal ajal on selliseid VANEMAID olnud ja kui ruttu NEILE jälile saadakse”…

        ja ma ei vaidle – kogu sinu tänane (huvitav) lärin🙂 on lapse-koera välises kontekstis õigustatud…

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s