Väga raske on kajandada, kui peab samal ajal mõlema käega sääski tapma, aga ma üritan siiski:) Nimelt otsisin midagi kuuglist & sattusin täiesti juhuslikult Vello Vikerkaare kirjutise otsa, mida ma selle ilmumise ajal miskipärast avastanud & lugenud ei olnud. Vikerkaar on tark & terane autor, aga siinkohal ajab ta minu meelest mõneti jama:)Kohe selgitan:

Olles ise nii boheemlane kui ka ajakirjanik, ei oska mina kampsuneid & teksapükse küll kuidagi boheemluse tunnuseks pidada. &h, ka mina kasutan julmalt ära üldtunnustet dress-code‘i puudumist Eesti ajakirjanike hulgas, aga kui taoline kood kehtestataks, saaksin sellega probl. vabalt hakkama.

Kes mind tunnevad, teavad, et minu lemmikrõivastuseks on pintsak kombineerituna teksa- või velvetpükstega. Seda viimast mitte niivõrd seepärast, et taoliste pükstega oleks kuidagi vähem vaeva või oleks nad kergemad hooldada – moodsal ajal on õnneks võimalik, et kui ostad õigest materjalist ülikonnapüksid, ei ole ka nende hooldamisega suuri probleeme midagi ning ka seda hirmu, et istud kortsu vms. eriti ei ole. Aga teksad & velvetid peavad kauem vastu – ülikonnapüksid on kurjad kuluma. Ning mulle meeldib teksa-, aga eriti velvetiesteetika:) Kuid kui kehtestataks nõue, et peab olema täismõõdus ülikond, kõigi elementidega, siis ma ei leia põhjust põtkima hakata. Kuigi &h, palaval suveajal võiks piirduda triiksärgi & pükste nõudega, sest sellinegi kombinatsioon on jällegi väga esteetiline.

Igasugu kampsuneid, pusasid &ms., kannan suhteliselt harva ning peamiselt ainult põhjusel, et need esemed x juba miskipärast majja on siginenud. Kui mõni neist ära kulub, siis &h, ostan ka uue, sest on mingi tunne, et äkki tekkib olux, kus pintsakulisiga miskipärast hakkama’i saa. Enamasti ei tekki & siis ma kannan neid, sest imelik kah IIi niisama kapis hoida:) Aga pmst. olen ma pintsakuinimene. & mantliinimene – joped on mu garderoobis ainult paratamatusena, mantlid on nii krdi kallid, et ei jaksa osta eraldi sügis- & talvemantlit, kumbagi veel 2e, et kui 1 puhastuses on (mitte selles Oksase omas, vaid keemilises:)), siis oleks midagi selga panna. Ning sekkarist adekvaatset meestemantlit paraku’i leia:( (Isegi pintsakuiga on seal viimasel ajal kitsaks läinud, õnneks suutsin ajal, mil sekkareis tõsine pintsakubuum valitses, endale piisava varu muretseda).

Kuid teksa-kampsuni väljanägemises ma mingit erilist boheemlust küll ei leia. Vbl kunagi oli, aga nüüd on see lihtsalt 1 suvaline & igav kombinatsioon. Sobib Ramloffile, kes on võtnudki endale eesmärgiks mitte välja näha:) Aga Vikerkaare kirjeldet ajakirjanike puhul on tegu ilmselt Ite hommikul selgajuhtunud esemeiga. &h, ka taoline 1kõiksus oma välimuse suhtes on kindlasti paljudel juhtudel boheemluse tunnus, kuid sugugi mitte kõigi boheemlaste & siinkohal ma poleks nende kampsunikandjate boheemluses sugugi kindel.

Aga ülikond, või siis pintsaku kombinatsioon mingite mitteülikonnapükstega, vb boheemlik olla õige mitmelgi põhjusel. I on ülikond lihtsalt väga mugav rõivakombinatsioon. Ülikonnal on taskud, kuhu saab igasugu esemeid toppida, siis saab vastavalt ilma palavusele-jahedusele nööpe avada-sulgeda (vahemärkusena: hämmastav on, et ennast just korraliku riietumise spetsideks ning väga etiketitundlikeks inimesiks pidavaist eestlasist ei tea suur osa, et pintsaku alumist nööpi ei suleta mitte kunagi, või õieti vb ju sulgeda, aga see tegu on igasuguse etiketi vastane ning annab mõista, et kandja pole rõivastumisreegleiga kursis).

Aga erinevalt kampsun-teksast on ülikond väga “lobisev” rõivisese, ta annab võimaluse edastada xaga mitmeid märke & sõnumeid. Ning need sõnumid võivad varieeruda “olen korralik kodanlane”st “Fck You, igasugune kodanlus, revolutsiooni kohemaid!”ini. Ei tohi unustada, et ülikond ongi algselt revolutsiooniline rõivisese, revolutsiooni (täpsemalt siis Suure Prantsuse Revolutsiooni) sünnitis ning seega ei ole võimalik ülikonda rev. sõnumi kandjana kunagi päriselt & lõplikult välistada, 1kõik, kuidas ülikonna usurpeerinud tagurlikud jõud selle nimel ka’i pingutaks.

Ülikonna lõige, päevasärgi & lipsu valik &ne, kõik see annab kinnitust kandja kohta, kõik see kirjeldab kandjat, aga seega kannab ka kandja antavat sõnumit! Kasutades ära juba mainit dress-code’i puudumist kannan mina tihti ülikonda ketside või tennisiga, aga kui seda ka 1l päeval enam ei võimaldata, siis jääb mulle ikkagi suur hulk võimalusi oma “vastalist” sõnumit esitada.

Ning &h, kõik need aksessuaarid – ma olen suur lipsufänn ning mul on terve hulk lipse, mida kannan meeleldi. Samavõrd meeldivad mulle aga ka kõikvõimalikud kaelarätikud ning muud, mittelipsulised kaelasidemed, ka prossid (neid vb tänapäeval juba ka protokolliliselt lipsu asemel kanda, sain oma rõõmuks teada). Ning mdgi ülikond hunniku kolisevate hipiehteiga – ollallaa bebe, see on juba balsam hingele & ilumeelele:) 1moodi väga meeldiv on ülik-a juurde kanda nii sinna suurepäraselt sobivat, kõigiti kodanliku maitse kohast siidlipsu, kui ka mingit röögatult maitsetut, labaste pildikesiga polüesterlipsu (kui te minu rõivastuses sellist aktsenti kohtate, siis teadke, et siin pole midagi juhuslikku, see on väga teadlik & läbimõeldud valik). Muuseas, teletöötajad eelistavad polüesterlipse – mitte küll maitsetuid & pildilisi, vaid “viisaka” välimusega, kuid siiski polüestrist valmistet – sest ekraanil mõjub polüester siidist tunduvalt esteetilisemalt, siid jääb kahvatuks ning luitunuks, polüestri toovad kaamerad veenvalt esile, ehk siis läbi kaamera mõjub polüester nagu siid päriselus.

Ülikonda või mingit pintsaku & pükste kombinatsiooni saab edukalt täiendada veel ka 70-ist pärinevat “Norma” märkidega või ka nüüdisaegsemate rinnamärkidega.

Kõik need nüansid teevad ülikonnast tema kandja isikliku sõnumi väga veenva esitaja.

Xdan igaks juhuks isegi veel, et võimalused ülikonnaga päris sellis viisil trikitada püsivad, kuni seda kohustuslikku dress-code‘i pole. Aga kui see 1l päeval peaks tulema, siis kui see ei ole väga detailne, jääb siiski piisavalt võimalusi kasutada ülikonda meediumina, sõnumite & tähenduste kandjana, manifestina. Rohkem fantaasiat, seltsimehed!:) Kui aga riietuslik ettekirjutus peaks tulema ikka väga detailne, nii et isiklik sõnum igatepidi välistet on, siis hakkan mina küll põtkima – krt. ega meil siin Põhja-Korea ole! Või teie arust on? Taoline väga rangelt reglementeerit dress code ei ole enam kaugel meelsuskontrollist ning ajalugu kahjus näitab, et meelsuskontroll kipub sel juhul ka järgnema.

Teksast-kampsunist niipalju veel, et tihtipeale kipub see tänapäeval olema juba hoopis mingi tohletanud konservatiivi univorm. Justnimelt “tohletanud” konservatiivi, kelle jaoks on peamised õlu & telekas, patriarhaat (et oleks, kes teleka ette õlut toob), mugav antieurooplus ning rahvuslike hüüdlausete papagoilik korrutamine. Mde, mis riideesemest meil siin IRL-i kontekstis nõndapalju räägitaksegi?;)

Aga mina’i usu, et Eesti ajakirjaniketsunftile kunagi mingeid riietuslikke ettekirjutusi tegema hakatakse. Asi nimelt selles, et ajakirjanike põlvkonna vanim kaardivägi on harjunud ilma ülikonnata asju ajama ning nemad annavad selle sõnumi veenvalt nooremaile edasi. Traditsiooni on raske murda, eriti kui traditsiooni järgimist peetakse mugavaks:)

Pealkiri pärineb ansambli Evestus kevadiselt reklaamplakatilt. Evestus on väga hea kodumaine bänd, kes seda veel ei tea, veendugu ise:)Panen stiilinäiteks üles loo Sacrifice, mitte seepärast, et see Yotube’s I-na tuleb, vaid seepärast, et seal on näha meie kutsikate enam-vähem täpseid koopiaid & minu maitse järgi kaunilt rõivastet daame (ehkki minu maitse on mdgi suur & lai kui maa, mis on me kodu, rikas loodusvaradest ta pind &ne):)

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

5 responses »

  1. notsu ütleb:

    Mida sa õieti ülikonna all mõtled, kui ütled, et ta on Suure Prantsuse Revolutsiooni sünnitis? Mitmeosaline komplekt, kus oli lisaks pükstele ja vestile/vammusele veel pealiskuub, millest arenes tänapäeva pintsak, tuli juba Louis XIV ajal, kusjuures väidetavalt laenati see pintsak idamaisest, vist Pärsia moest. Kui pintsaku olemasolust või puudumisest mööda vaadata, siis mitmeosaline komplekt, kus püksid ja ülemine ots on samast materjalist, tuli veel varem.
    Tõsi, alles Prantsuse revolutsiooniga läksid trendiinimeste hulgas moodi pikad püksid, mis tegid ülikonna veel tnp ülikonna sarnasemaks – aga ka need pikad püksid olid juba pikemat aega olemas olnud, ennegu nad trendiharjale tõusid. A mõni revolutsiooniaegne trendikomplekt meenutab tänapäeva ülikonda pikkadest pükstest hoolimata isegi vähem kui too vana Louis XIV aegne.

  2. notsu ütleb:

    Teiseks, mõtlesin, et üks ülikonnaga trikitamise eeldusi on see, et tegelikult mingi dress-code, “korralik ülikonnakandmisviis” , on olemas -. kui seda taustsüsteemina ei eksisteeriks, ei mõjuks mässulised nüansid üldse mässulisena ega trikid trikkidena.

  3. notsu ütleb:

    vabandavad komavigade pärast.

  4. Oudekki ütleb:

    Minu arvates on ka Vikerkaar natuke liiga selles ülikonnanäites kinni, ehkki see, mis tema artiklis pigem on rõhutatud, on hoopis “lugupidamatus” või “hoolimatus välimuse suhtes”. Ülikond on lihtsalt see laisa inimese viis elegantne olla (alati võib olla tsipa üleriietatud), aga teisest küljest, kerge lohakus võib ka elegantne olla.

    Itaalias näiteks ei ole kunagi tingimata ülikond see, mis elegantseks teeb, kuigi, ülikondi kantakse, aga väga tihti just kuub+teksad kombinatsioon, aga ka kampsunite kasutamine igasugustel huvitavatel viisidel, “lohakas elegants” on miski, mis võib-olla ongi üks Itaalia moetööstuse märke, moetööstuse, mis toodab rohkem väärtust, kui Saksa autotööstus, näiteks😀

    Üks foto ka: http://vaatabkaameraga.wordpress.com/2011/04/29/tu-resti-sulla-strada-sconosciuta-ed-infinita/ Kuidagi ei tahaks ütelda, et selles ei ole austust kaasmaalaste vastu, raudselt on.

    Aga, Vikerkaarele ma annan õiguse selles, et Eestis, eriti meeste seas, kohtab ka minu pilgule liiga palju häirivat maitsetust. Küsimus ei ole üldse boheemluses/igapäevasuses/kampsunites vaid selles, et riietus võiks kanda ka esteetilist sõnumit🙂

  5. ellom ütleb:

    Mulle meeldib ka hirmsasti ülikonda kanda! Paraku ei ole kaltsukatest veel piisavalt hästiistuvat leidnud, et püsikasutusse võtta. Aga loodame parimat . . .

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s