Nagu te kindlasti juba teate, vaimustavad mind nii ühistransport, kui ka 1950. a-te disain, miska ma olen siiras vaimustuses neist 3 renoveerit bussist, mis nüüd Tln. Bussijaama juurde välja on pandud. Eriti mdgi päevakangelasest ZIS-127. Kusjuures, need bussid illustreerivad minu eilset fb-vestlust Ivar Pikriga, milles me jõudsime 1le meelele, et luksus, hedonism & kvaliteetsed tooted ei pea tingimata olema eksklusiivsed ning laiadele rahvahulkadele kättesaamatud. Vdke pilte & videot ning te näete tõeliselt suurepärast sisustust, omaaegse disaini tipptaset, aga ka kvaliteeti, ainult väga häid materjale &ne. Kuid kuna tegu oli liinibussiga, oli kogu see ilu & mugavus vaieldamatult kättesaadavam palju suuremale inimhulgale, kui mõne luksusauto puhul, mida inimene endale ostma peab & millega tulevad toime vaid vähesed.

See bussi & auto võrdlus illustreerib väga hästi Soome filosoofi Pekka Haavisto (mitte segi ajada samanimelise poliitikuga) selgitust rikkuse ja jõukuse erinevuste kohta. Rikkus on siis kapitali akumuleerumine 1ikisiku kätte, mis võimaldab sel 1ikisikul (ning tema lähikonnal) lubada endale väga kvaliteetseid kaupu & teenuseid, mis jäävad suuremale osale tema ühiskonnakaaslasist kättesaamatuks. Jõukus tähendab aga kapitali akumuleerumist kogukonna kätte ning selle kasutamist üldise huvi edendamiseks, mis võimaldab väga suurel inimhulgal osa saada väga kvaliteetseist kaupadest & teenusist, kusjuures nende isiklikud kulutused neile kaupadele & teenuseile on väiksed. Mina tõin siin näite “luksuslik ühistransport luksusliku eraauto asemel”, Haavisto enda näide puudutas avalikku ruumi, mis sisaldab seda, mida seni ollakse harjunud kohtama ainult rikaste privaatterritooriumil, näit. lamamistoolid hästi korrashoitud avalikul rannal &ms. Luksuslikuks pidavad kaubad & teenused teeb üldse mitte rikkale inimesele kättesaadavaks just tõik, et ta’i kasuta neid 1i, need ei ole tema omad, ei ole tema omand, küll on talle aga tagat pidev või vähemalt üsna väikeste piiranguiga ligipääs neile kaupadele & teenuseile.

Jõukuse sellise määratluse taga’i tasu sugugi näha mingit nõukanostalgiat – virtuaalruumis levib vastav mentaliteet (kasuta ise & luba ka IIl kasutada) täiesti massiliselt. Siia alla käivad ju kõikvõimalikud torrentid (mille puhul on küll lahendamata autoritasude küs., aga nüüdisaegne autoriõigus nõuab mitte ainult minu meelest juba ammuilma põhjalikke reforme, sest juba ammugi pole see enam autori õigus), ka last.fm tüüpi muusikakuulamiskeskkonnad (ehkki seal vb olla väike kuulamistasu, aga ka ühistranspordis sõitmise eest ju nõutakse siiski piletiraha) &ne.

Lõpetuseks veel mõningaid pilte minu maitse järgi ilusaist bussidest. Muuseas, Delfi piltidel & videos II bussina nähtud Ikarus Luxi mäletan ma oma varasest lapsepõlvest. Juba tollal tundusid need bussid mulle kirjeldamatult kauneina, mida ma paraku’i saanud enam öelda Ikaruste hilisemate mudelite kohta.

Sellised bussid sõidavad senini Malta saaril. Shalim Shadidi foto.


Niisugust bussi kohtame Ühendkuningriigis.


Selline bussiiludus on väljas Pennsylvania bussimuuseumis. John Lloydi foto.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

One response »

  1. notsu ütles:

    Ma taipasin kunagi, et linnaruumi teeb minu jaoks mõnusaks just see, kui seal on palju kohti, kus on tasuta või väikese raha eest tore olla: pargid, raamatukogud jne. Kohad, kus saab maha istuda, ilma et keegi kurja näoga põrnitsema tuleks ja nõuaks, et sa kohe midagi ostad.

Lisa kommentaar

