Hippie con perro

Image via Wikipedia

Tglklt pidanuks selle sissekande pealkirjaks saama “Lambad tegid “Mää”, II”, aga Kati väljend “tüüne mõttetus” teatava inimtüübi iseloomustusena on niivõrd hea, et ma’i saanud seda mitte pruukimata jätta. Aga alustame sellest, et möödunud nädalal ringles fb-s link Mark Amesi võrguajalehes The Exiled ilmunud kirjutisele Radicals, Imbeciles & FBI Stooges: From Jerry Rubin To Rich Fink, We’ve Reached Rock-Bottom, Baby!. Väga hea artikkel, aga muuhulgas jäi mulle sealt kult. loolisena ette lause “According to Kudlow’s college roommate, the reason he went radical left was “to get laid”–you couldn’t screw the legions of gorgeous hippie girls otherwise. (How different the 60′s Left was from the modern, puritanical culture-warrior Left, or the puritanical radical-labor Left of the 30′s.)”. Ise levitasingi seda kirjutist just äsjatoodud tsitaati tutvustuslausena kasutades, paraku läks jutulõim mitte just nende teemade juurde, mis mind kõige rohkem huvitasid.

Pole ilmselt just väga imestada, et minu jaoks huvitavaim probl., mille viidat tsitaat thlp. juhib, on see, et miks oli 60-date lõpu 70-date alguse vasakradikalism hedonistlik-promiskuiteetne, samas kui talle eelnenud epohh oli puritaanlik ning ka tema enda ideed on praeguseks moondunud (kangesti tahaks öelda “mandunud”:)) puritaanlikeks. Ei hakka salgama, mulle meeldiks väga, kui ka praegu oleks kusagilt tulemas näha mõnda sellist massilist protestiliikumist, mis 1pidi oleks radikaalne & revolutsiooniline, IIpidi aga hedonistlik-promiskuiteetne. Paraku kisub Läänemaailmas praegu mistahes poliitiline ideoloogia terve skaala ulatuses oma hinnanguis elustiilile järjest puritaanlikumaks, mdgi toetab puritanismi pealetungi ka ressursikriis (seda, kuidas ökonoomselt-ökoloogiliselt täiega lõbutseda, ei õpeta keegi, eks ma oma ökohedonismiheietusiga ürita seda auku lappida).

Seda juttu jätkates ei saa ma kindlasti rääkida enam radical leftist, sest suur osa 1968. mässudega kilbile tõstet vaimsusest pole 40+ a-t hiljem enam ammugi mitte radikaalne ega isegi mitte left. Aga kui üritame mingite nähtuste & hoiakute juuri otsides ajaloos tagasi minna, siis praegust mentaliteeti analüüsides sattume me vähemalt tihti, kui mitte enamasti otsaga 1968. a-sse. On aga juhtunud selline kurb lugu, et tihti on tollased väärtused praeguseks muteerunud sisuliselt iseenda vastandiks. Ka juhtudel, kui nende sildiks on endiselt vasakpoolsus või isegi radikaalne vasakpoolsus. See on, et vasakpoolsus ise on 40 a-ga taas liikunud hedonismi seinast puritanismi seina. Kuidas see nukker protsess käib, sobib vast illustreerima näide seksist. 60-date lõpule iseloomulikust, vt. et koguni määratlevast seksuaalsest vabameelsusest on praeguseks saanud üsna paranoiliselt tõmblev hoiak igasuguste seksuaalsuse ilmingute suhtes (v.a. homoseksuaalsus; seda aga sellepärast, et homode emantsipatsioon pole veel lõpule viidud ning seega mingid 60-dail programmi tõusnud eesmärgid endiselt täitmata, võitlus kellegi õiguste eest aga’i luba neid õigusi samal ajal mingi IIe nurga all rünnata). Üsna levinud on paradigma, milles seks lihtsustatakse rohkem või vähem patriarhaadi avalduseks, väljend “seksi vajavad ainult mehed, kes on selle ka välja mõelnud, naisile pole seksi tglt. vaja” on mõnes ringkonnas kujunenud hüüdlauseks. Nõnda ongi seks ka vasakpoolseis ringkonnis teel sinnapoole, kus ta äärmuslike kristlaste juures kogu aeg kohal on olnud. Neile on seks (v.a. mõned erandjuhud) “patune”, Amesi mainit kultuurivõitluslikus vasakpoolsuses aga “patriarhaalne”, “võimusuhteid põlistav”, “mehe ülemvõimu kinnistav”. Sarnaselt kristlusele on seks ka kultuurivõitluslikus vasakpoolsuses eelnimetatut eriti just juhul, kui harrastatakse paarisuhteväliseid vahexi (rääkimata 60date seksi suurejoonelisist vormest, nagu grupiseks &ms.) ning veel rohkem siis, kui harrastajaks mees. Sest miks peaks mees väljaspool paarisuhet seksi tahtma, kui mitte “võimusuhete põlistamiseks & oma ülemvõimu kinnistamiseks”, kui üldse veel millekski, siis “vastamaks traditsioonilisele mehestereotüübile, mille kohaselt mees tahab oma seemet igale poole levitada”. Nõnda olemegi jõudnud 60date lõbusa seksuaalse lodevuse juurest oluxani, kus vasakpoolseis ringkonnis ei ole seks küll veel 1mõtteliselt taunitav, kahtlane aga küll ning suund sinnapoole, kus tsölibaat kuulutatakse ainumõeldavaks normaalseks seisundiks, on tglt. juba aimatav.

Ma ei pea selliste arengute põhjuseks 80-date x-põlvkonda & aidsišokki, ehkki just seda on taolise puritaanlusele suundumise põhjusena siin-seal välja toodud. Minu arvamus on II, aga milline just, saate teada järgmisest samateemalisest kirjutisest, kus loodetavasti jõuan ka sinnamaale, et teile avaldada, milline inimtüüp on “tüüne mõttetus”:)

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

5 responses »

  1. Oudekki ütleb:

    Naja, aga kui seksuaalsus muutus “peavooluks”, see kaubastati edukamalt kui varasem “seks on patt” ning kui alasti naisekeha eksponeerimine muutus meespoliitikute ja äriumeeste tüüpiliseks võimusaamis ja -eksponeerimisvahendiks, siis on loogiline, et “radikaalne vasakpoolsus” hakkas otsima alternatiivi.

    Ma ei ole puritaan ja seksi patuks ei pea ja ilu mulle meeldib. Aga siis kui berluca partei pidu pealt nägin ja siis seal esireas ilased vanamehed jõllitasid lavaltantsivaid pikajalgseid vaid pikkade sulglehvikutega tüdrukuid, siis tekkis korraks selline berserki-tunne, et paiskan laiali kõik teepiirded ja karabinjeerid ja peksan segi selle peo. Mitte ainult mina, manifestatsioon, mis oli juba lahkumas, pöördus spontaanselt tagasi ja karjus “häbi!” Seda kõike mitte puritaanluse pärast, aga millegi muu pärast. Selle pärast, et naisekeha on nende jaoks ainult võimu demonstreerimise vahend ja selle pärast, et naine on alluv, et ta on kaup, sellepärast, et seks ei ole inimlik nauding vaid midagi muud.

    Aga selles olukorras tuleb muidugi ette vaadata, et ei tekiks sedasama lihtsustamist, mida sa mainid või puritaanlust seesugusele kaubastamisele vastuseks. Sest puritaanlus on tegelikult täpselt sama ebameeldiv, sest see kaubastab inimesi samamoodi.

    • Ramloff ütleb:

      “Aga siis kui berluca partei pidu pealt nägin ja siis seal esireas ilased vanamehed jõllitasid lavaltantsivaid pikajalgseid vaid pikkade sulglehvikutega tüdrukuid, siis tekkis korraks selline berserki-tunne, et paiskan laiali kõik teepiirded ja karabinjeerid ja peksan segi selle peo.”

      Jah, aga siin võiks sulle kohe heita ette vägagi üldist diskrimineerimise tüüpi, mille kallale võrdõiguslased pole veel jõudnud: nimelt diskrimineerimist vanuse ja välimuse alusel ning ma ütleks, et kui paljud teised diskrimineerimise tüübid näitavad vähenemise tendentsi, siis see näitab pigem väga kiiret suurenemise tendentsi.

  2. Oudekki ütleb:

    Tead, ilased noormehed oleks sama vastikud olnud🙂 Seal objektiivselt olid vanamehed. Ja usu mind, kui Itaalias kedagi diskrimineeritakse, siis pigem noori, see on yhiskond, kus arutatakse, et 69-aastane inimene vòib vastutusrikka koha jaoks veel liiga noor ja tormakas olla (ja euroopa kòrgeim noorte tòòpuudus rààgib ka enda eest)…. Berlusca ideaalyhiskond lihtsalt ongi see, kus alasti naised tantsivad vanameeste ees ja ylejàànud on maa alla betoneeritud.

  3. Oudekki ütleb:

    Siia nüüd sobib jätkuks Catheline’i kommentaar FB-st: “No selle võimaluse üle kaunist pesu ja riideid kanda, võib ju rõõmu tunda küll. Ainult et miskipärast muudetakse kõik meeldivad asjad kuidagi kohustuseks. Sa pead kandma. Ja seepärast sa pead ostma. Ning lõppkokkuvõttes on suur rõõm vaid tootjatel, teistel aga mure, kust raha saada”

    Ma arvan, et selles tõdemuses ongi uuspuritanimi juured ja selle juured, et vasakpoolsed astuvad kah uuspuritanismi. See on selline “vaat ei tarbi! midagi ei tarbi! tehke ise oma kapitalismi kui tahate!” hüüatus. Sest kui meedia müüb “naudinguid”, siis kõige lihtsam ja otsesem sellest meediapakutust eemaleastumiseks on otsene eitamine.

    Aga ma arvan, et nendesamade sulgedega kaetud näitsikute vastu kasutada “katame naised peast jalatallani musta looriga” on täpselt sama hull ja täpselt samast ooperist, tegelikult. Et me muudame ainult kostüümi, aga sisu mitte. Ja uuspuritanism on tegelikult ka tarbimishulluse kaksikpool, mitte tegelik alternatiiv.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s