TITLE: Vigased ahelad, vigade tsüklid jms.
AUTHOR: Punane Hanrahan
DATE: 6/6/2005 14:48:22
PRIMARY CATEGORY: jaani- ja juulikuine mörin 2005
ALLOW COMMENTS: 1

Description unavailable

STATUS: publish


Loogika tunneb mõistet Circulus Vitiosus – vigane ring. St. tähendab lauset, milles väidet üritatakse tõestada tema enda kaudu a la kauss on punane, sest ta on punast värvi.

Tegelikult on vigaseid ringe muidugi tunduvalt rohkem. Vigane ring laiemas tähenduses ongi mingi loogiliselt vildakas lause, mis aga on inimesele tähtis, oluline, millele ta rajab mingi osa oma elust, aga mis viib oma vigasuse tõttu teise vigase ringini ja nii tekkib juba vigade ahel.

Kui inimesel on vigade ahel, või isegi mitu vigade ahelat (enamasti ongi see nii), on see kergesti nähtav. See avaldub tema enesehinnangus, ellusuhtumises jms. Enamasti on vigade ahelat kandev inimene üsna abitu, sest enda arvates mõtleb ta ju õigesti, ta ei suuda märgata, kuskohas läheb mõtlemine viltu. Vigade ahel tähendab, et inimene on ühel või mitmel väärseisukohal, mida ta ise peab ekslikult õigeks ning need väärseisukohad tingivad loomulikult järgmisi väärseisukohti, vigast käitumist jms.

ükski inimene, kes ühiskonnas hakkama saab, ei ole lõplikult vigastes ahelates kinni. Hakkamasaamine ise näitab, et vigaste ahelate kõrval on ka terveid. Küll häirivad vigased ahelad suuremal või vähemal määral elu, tekitavad depressiooni, võtavad võime tunda rõõmu jms. Seepärast arvab Punane Hanrahan, et vigade ahelaist on targem vabaneda (mis on muidugi Hanrahani sügavalt isiklik arvamus).

Ei oska siin ise ühelegi vigasele ahelale tlp. juhtida. õnneks on aga eesti keeles ilmunud raamat, kus enamik üldlevinuid vigaseid ahelaid puust ette ja punaseks tehakse. Raamat ei anna küll retsepti, kuidas neist ringidest ja ahelaist vabaneda, kergem aga ehk hakkab ikka, kui inimene oma mõtlemisapsakaid tunneb:)

Raamat on: R.D.Laing “Omadega puntras” (Loomingu Raamatukogu. 4/5-1978)

Seda raamatut soovitan küll kohe kõigile oma lugejaile, kes seda veel lugenud pole. R.D.Laing on tunnustatud psühholoog, usutunnistuselt (üllatus-üllatus:)) zen-budist:)

Paar stiilinäidet ka, et lugeja vigase ahela olemusest paremini aru saaks:

On midagi, mida ma ei tea,
kuid mida ma teiste meelest peaksin teadma.
Ma ei tea, misasi see on, mida ma ei tea,
kuid mida ma teiste meelest ometi peaksin teadma,
ja ma tunnen end hästi rumalasti,
kui on näha nii see, et ma seda ei tea,
kui ka see, et ma ei tea, misasi see on, mida ma ei tea.

Sellepärast me teesklen, nagu ma teaksin, mida ma ei tea.
See on närvesööv,
sest ma ei tea, mille teadmist ma teesklema pean.
Sellepärast ma teesklen, et ma tean kõike.

Mul on tunne, et teie teate, mida ma teiste meelest teadma peaksin,
aga te ei ütle mulle, misasi see on,
sest et teie ei tea, et mina ei tea, misasi see on

Teie võite teada seda, mida mina ei tea, kuid teie ei tea,
et mina seda ei tea,
ja mina ei saa seda teile öelda.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

One response »

  1. a ütles:

    Tagged R. D. Laing
    ?

    Nojah. Märkasin seda rida ja vaatasin siis huvi pärast. 🙂
    Ei teadnudki, et tema raamat eesti keeles on. Kuigi see on – ma oletan – siiski pigem ilukirjandus, oleks seda huvitav mõnikord vaadata.

    Ausalt öeldes muidugi… kuigi ma olen tema nime ja tsitaate korduvalt ja korduvalt näinud, ei ole siiski seni mahti olnud mõnda tema asja lugeda.
    Aga huvitavate asjadega on ta tegelenud, nagu ma aru olen saanud. Miski eksperimentaalne hullimaja kusagil Londonis… Oli vist midagi sellist.

Lisa kommentaar

