Beria

Siin teile 1 Beria, kes tegi mis ta tegi & oli mis ta oli, aga juut ta'i olnud:) Image via Wikipedia

1s FB foorumis hakkasin vaidlema prouaga, kes pooldab teleoloogilist jumalatõestust selle klassikalisel kujul. No ikka see, et kui sa jalutad suurepärases aias, siis on loogiline ju eeldada, et keegi on selle aia rajanud & hooldab seda veelgi edasi. Et teleoloogiline jumalatõestus on pragmaatiliselt 1 kõige kergemini ümberlükatavaid asju tänap. maailmas üldse, siis ei suutnud kiusatusele vastu panna (õieti oli kiusatuse põhjuseks see, et tädi esines ning esineb edasigi ikka väga ülbelt, selliselt “mulle-on-kõik-selge-&-vaielda-pole-enam-millegi-üle” positsioonilt, siis see ajas mul väljaheited keema) ning lasksin ennast vestlusse tõmmata.

Nagu sel puhul ikka, lõin lauda argumendi, et moodsa teaduse & teadmiste valgel pole enam mitte kusagil seda suurepärast aeda. Universumi oleluse viletsus & vigasus on parim tõestus selle kohta, et taolist küll intelligentne olend luua’i saanud ning kui lõi, siis pidi ta küll ikka kas vaimupuudega või vähemalt väga omapäraste arusaamiga olema (mida’i saa mdgi välistada). Ehk siis – kui sa’i kõnni suurepärases aias, vaid pigem mingil tühermaal, suvaliselt laialiloobit lagunevate paneelide ning äravisat peldikupottide & gaasimaskide vahel, siis pole mingit põhjust eeldada aedniku olemasolu. Vastupidi, see oleks justkui imelik.

Siis aga kärgatas pauk luuavarrest, tuli löök allapoole vööd & IId asjakohased võrdlused:) Juhtus midagi täiesti jahmatavat – tädi väitis, et aga universum ju on ometigi see suurepärane aed, kus kõik funktsioneerib täiuslikult ning on väiksemaigini 1ikasjuni põhjalikult läbi mõeldud. Et tema avastanud enda jaoks Jumala just universumi täiuslikkust vdts ning et mina (saate aru – mina!:)) olevat näide sellest, kuidas loodus- & reaalteaduste õpetamine meie haridussüsteemis ikka väga viletsal järjel on – näh, inimesed ei saa kooli küpsustunnistust rinnale surudes isegi universumi & selle detailide täiuslikust funktsioneerimisest aru.

Püüdsin oponendile küll veel selgeks teha, et ei, ma’i ole temast lollim, ma appelleerin lihtsalt uuemaile teaduslikele arusaamile (mis iseenesest on ka juba ürgaegu vanad:)). Et newtonlik-mehhanitsistlikust maailmapildist, kus kogu kupatus tõesti 1ainsa toreda korrastet masinavärgina tundus, on jõutud juba ammugi hoopis järgmiste tulemusini, mis taoliseks optimismiks sugu põhjust ei anna (et koos newtonlikust maailmapildist loobumisega kipuvad tulema ka hoopis uued jumalatõestused, ma targu’i maininud:))

Aga’i, proua jäi kindlalt oma seisukohale, et kogu häda on selles, et mina polevat isegi mitte koolifüüsikast õigest aru saanud ning ei adu näiteks aatomite tiirlemist oma tuuma ümber. Niikui ma sellest aru saavat, mõistvat ma kohe ka teleoloogilise jumalatõestuse kehtivust ning üleüldse – kui reaalainete õpetamist meie koolides parandada, siis hakkavat kohe massidena ristiusulisi juurde tekkima.

Asi, millest ma aru’i saa, on, kuidas inimene jääb niivõrd tugevasti kinni oma argumentide juurde, et ta isegi ei märka, mida nende vastu välja pannakse. Siin oli tädi lihtsalt lõpuni välja veendunud oma õiguses ning minu lolluses. Vähemalt ei vihastanud. Erinevalt sellest tüübist Delfi kommentaariumis, kellele ma lootusetult üritasin selgeks teha, et Lavrenti Beria ei olnud juut ning tuginesin loomulikult rangelt faktilisele materjalile. Aga mida rohkem fakte ma välja tõin, seda vihasemaks oponent sai, oleks ma kuidagi saanud talle sinna tuua elusa Beria, kes ise jumalakeeli oleks väitnud, et ta juut ei ole, või siis mõned veelgi usaldusväärsemad tunnistajad, vihastanuks ta ilmselt nõnda, et löönuks meid kõiki sinnasamma maha.

Aga too tädi seal fb-s viitas veel oma tuttavale füüsikaõpetajale, kes teda eriliselt harinud olevat universumi täiuslikkuse & probleemitu funktsioneerimise kohapealt. See ajab mulle ikka tõsise hirmu nahka, et koolides õpetavad lapsi inimesed, kelle erialased vtd on ajast paar100 või rohkem a-t maha jäänud!:((

Tglt ma ikka tahaksin kangesti rääkida teile nende moodsate teooriate valgel, kuidas ei kusagil mujal, kui just kaoses (aga midagi peale kaose nende teooriate alusel meie ümber polegi) vb peituda Jumal🙂 Aga täna’i jõua enam hästi. Eks siis mõni IIx.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

3 responses »

  1. eva ütles:

    Ohakad on väga ilusad:)
    Aga koolifüüsika ongi Newton, ja mul on küll hea meel, et meid seal millegi keerulisemaga ei piinatud.

  2. k ütles:

    mu füüsikahinne aga liikus keskkoolis 2,5-lt 4,5-le, kui läks asi LIHTSATE, st sõnadega selgitatavate asjadeni nagu aatomi ehitus ja universumi teke (:

  3. priitp ütles:

    Ma tsiteeriks siin Steven Weinbergi:

    I have been asked to comment on whether the universe shows signs of having been designed. I don’t see how it’s possible to talk about this without having at least some vague idea of what a designer would be like. Any possible universe could be explained as the work of some sort of designer. Even a universe that is completely chaotic, without any laws or regularities at all, could be supposed to have been designed by an idiot

Lisa kommentaar

