Dunhill Early Morning Pipe Tobacco, 1990's Murray

Nii näeb välja piibusuitsetaja igapäevane väike paradiis. Image via Wikipedia

Liisa Pakosta, kes iseenesest tundub kena inimene olevat ning on IIx esinenud ka kaunis mõistlike algatusiga (ehkki need tulevad konservatiivselt pinnaselt ehk siis nende ideoloogiline baas on minu jaoks võigas) suutis mu eile täielikku ahastusse ajada avaldusega, mille kohaselt “Ka Eestis peaks Islandi eeskujul tubakamüüki ainult apteekides lubama”. Minu mäletamist mööda ei läinud Islandil see algatus küll läbi & vastav eelnõu siirdub praegu vaikselt üldse kalevi alla (nagu masuga Ina pihta saanud saareriigil muid muresid vähe oleks, eksju) aga see selleks. IIlt, mis siin imestada, uuspuritanism & tervisefašism on pealetungil ning loomulikult ei ole selle taga mingi ebamäärane mass, vaid ikka nime & näoga inimesed. Kuid see paneb mõtlema, mida hakata pihta siis, kui suitsetamine tõepoolest võimatuks on muudet.

Kohe tuleb kummutada eksiarvamus, nagu hakkaks ma juba alla andma, tervisefašistide ees painduma. Ei seda ole! “Ei kummarda ta saksa ees, ei tõmba küüru selga” kehtib minu kohta endiselt täiel määral. Kui tubakas surutakse apteeki, hakkan tubakat ostma apteegist (tuleb küll välja selgitada, millised apteegid hakkavad müüma piibutubakat, nagu praegu’i müü iga pood piibutubakat, nii ei hakka seda tõenäoliselt tegema ka iga apteek), kui tubakamüük üldse keelustatakse, lasen põllumajandust rohkem mõikavail sõbrul endale kasvatada või kasvatan kasvõi ise (tubakas on tõepoolest asi, mille nimel olen valmis pisut põllutööd tegema, ehkki, nagu te kõik väga hästi teate, ma igasugust põllumajanduslikku tegevust kogu südamest vihkan. Kuid kui isegi tubakakasvatamine keelustatakse? Ning nii radikaalselt, et seda isegi salamisi edasi teha’i saa, nagu praegu kanepiga, mis ju ametlikult on nii keelat, nii keelat, aga tglt tunneb iga1 kedagi, kes tunneb kedagi, kes salaja pisut ikka enda & sõprade rõõmuks kasvatab. Või siis tehakse loobumine kohustuslikuks ning kes ise loobuda’i suuda, saadetakse nõustaja juurde, kes mdgi hakkab pähe määrima sporti &ms. jura, ehk siis üritab õnnetu ekssuitsetaja elu talle igasugu tervislike piinade väljapakkumisega asendustegevuseks veel hullemaks muuta. Just sellisele variandile ma siin kirjutises mõtlengi – kui seatakse tõiga ette, et tuleb suitsetamine maha jätta ning pääsu pole, siis teen ma seda kahtlemata 1i, selmet minna nõustaja juurde, kes tõenäoliseimalt on ise tervisefašist. Aga nõu on mul ikkagi vaja ning sestap ma küsingi teilt kallid sõbrad, mida teha suitsetamise asemel? Millega tekkiv tühimik täita? Teie pole tervisefašistid, seega teie’i soovita laia irve saatel igasugu õudusi, nagu “oi, aga hakka sporti tegema” (eluline näide on R2 hommikuprogrammist, kus saatejuhid said kätte suitsetamise mahajätmise nõustaja ning lootsin minagi, et ehk on tal midagi asjalikku öelda neile, kes tõesti soovivad loobuda, aga nagu ma pessimistlikult oletasin, tuli tal I asjana kohe sport).

Selgitan probl-i lähemalt. Nikotiin &ms. tubakas peituvad ained pole minu jaoks mingi probleem. Ma’i ärple, vaid mul on argumente oma äsjase väite kaitseks. Olen 2xa jätnud suitsetamise päevapealt maha (vanasti oli seda kergem teha, sest trotsi tekitav tervisefašism polnud tollal kaugeltki veel tänapäevasega võrreldavalt pealetükkiv). Probleemivabalt, mingite jääknähtudeta. Viimati veel kinkisin kõik oma piibud & kogu oma tubakaga Jailele, ning ei kahetse seda siiani, ehkki ju hiljem uuesti suitsetama hakkasin. Pidasin mõlemal xal vastu pika perioodi, üle 0,5e a. Uuesti suitsetama hakkasin mitte seetõttu, et vajasin tingimata tubaka maitset & konkreetselt tubakast saadavat elamust, vaid seetõttu, et minu ellu jäi liiga vähe väikeseid rituaale. Suitsetaja on harjunud väikeste rituaalide rohkusega ning neid ei suuda 1ki II tegevus talle korvata, miski muu ei anna nii suurel hulgal selliseid pisikesi armsaid rituaalikesi. Mitte nikotiinist ega suitsust pole mul sõltuvus, vaid minirituaalidest. See-eest väga tugev, korvamatu, sõltuvus.

Ma’i saa suitsetamisrituaali asendada muusikakuulamisega, sest suitsetamise kõrvale kuulan ma muusikat niikuinii. Ma’i saa seda asendada teejoomisega, sest teekruus on niigi lahutamatu kaaslane minu suitsetamisrituaali juures. Alkohol? Iks tarvitan ma IIx suitsetamise juurde ka alkoholi niikuinii, IIx – 2x päevas mõõdukalt alkoholi tarvitada pole loomulikult mingi probl., kes IIiti arvab, on tervisefašist:), aga kole kulukaks läheks see rahakotile, oluliselt kallim suitsetamisest oleks see küll.

Sama on ka šokolaadiga, mida on pakut suitsetamise asemele. Šokolaadiga, eriti kvaliteetšokolaadiga saab kiiresti välja kujundada teatavad rituaalid, mis pmst suudaksid asendada suitsetamisega kaasnevaid. Aga igapäevane šokolaaditarvitamine läheks palju kulukamaks, kui piibusuitsetamine seda on.

Rituaalid ei piirdu ainult piibu ettevalmistamisega suitsetamiseks, tugitoolis istumise ning mõnusate suitsupilvede puhumisega lae poole, samuti kogu selle vtpildi üldise esteetilisuse nautimisega. Olulised on ka käigud tubakapoodi paar xa kuus. Oluline on osta esteetilise väljanägemisega esemeid, millel tglk praktiline väärtus puudub (sest kahtlemata on suitsetamine ebapraktiline tegevus). Spetsiaalne tubakapood on oma erilisuses ju iseenesest nagu mingi pühendunute religiooni tempel, kuhu profaanidel asja pole (sellisena erineb piibusuitsetaja elu nii oluliselt tavalise sigaretisuitsetaja omast, kes vajaliku kraami ju igast selvekauplusest kätte saab). Omandada sealt kauni välimusega tubakakarp või pakk, keerutada seda käes, nautida seda, mõelda juba ette, kuidas ma kodus karbi kotist välja võtan, seda käes keerutan, uuesti naudin selle kaunist välimust, surun mündi karbikaane vahele ning keeran karbi lahti, nuusutan värske tubaka meeldivat hõngu ning siis asun piipu toppida. Mis võiks seda asendada? Senine kogemus ütleb, et adekvaatset asendustegevust pole, kõik asendused tunduvad kuidagi kistuna.

Xan taas, et enam ma’i kavatse kergekäeliselt maha jätta, võitlen viimase võimaluseni, jään naudingute partisaniks tervisefašistide okupeerit Eestis, “elusalt kätte ei anna”:). Aga kui tõesti enam muud üle’i jää, kui pean ülestõstet käsi kaevikust välja ronima? Mingeid võimalusi elamisväärseks eluks peab jääma ka siis ning elamisväärse elu juurde käivad armsad minirituaalid, samuti ka praktilise väärtuseta, kuid suure sümboolse ning esteetilise tähendusega rituaalsed ostud. Nende järele ma lõppevas kirjutises küsisingi.

About Punane Hanrahan

Punane Hanrahan on legendaarne iiri laulik, kelle kõrgemad jõud mõistsid kõlkuma kahe ilma vahele, sest ta ei saanud hakkama talle määratud ülesandega. Nõnda ma kõigungi enamasti ikka rohkem, kui kahe ilma vahel:) Olen tüüpiline heaoluühiskonna laps, kelletaolisi näikse Eestis tegelikult vähe olevat (vähemalt eestlased ise armastavad nõnda uskuda). Väljaspool heaoluühiskonda pole must midagi, seega ma suren koos heaoluühiskonnaga. See aeg pole enam kaugel. This is the end, my friend, the end.

17 responses »

  1. Kober ütles:

    Mul on sulle üks halb ja üks hea uudis, kumbast alustan?

  2. Kober ütles:

    Ok, nagunii läheksid ühte posti.
    Säilitades poeskäigu rituaali, tugitooli, teejoomise, taustamuusika ja ebapraktilisuse – niisugust asendusrituaali EI OLE!

    Hea uudis on see, et meie eluajal totaalse tubaka. ja suitsetamise keelustamiseni ei jõuta. Pole võimalik.

  3. Kober ütles:

    Aga muidu muigama pani, et naftalõpuga rajalt maha ei võta, aga tubaka lõpuga vao vahele ajab küll 😀

  4. Oop ütles:

    Hm. “Säilitades poeskäigu rituaali, tugitooli, teejoomise, taustamuusika ja ebapraktilisuse”, mine raamatupoodi. Jube pahe ja äärmiselt ebatervislik.

  5. Varju ütles:

    Noh, mina jätsin suitsetamise maha keset suurt kolimistuhinat ja see toimis hästi, sest siis polnud nagu aegagi mõelda, et nüüd oleks tarvis üks sigaret teha. See selleks, nagu ma sain aru siis iseenesest Sul nii sügavat sõltuvust pole kui mul oli/on. Üldiselt tundub, et abiks on see kui leiutad endale mingeid uusi hobisid vms tegevusi. Hehe, tervisefašist ma vast ikka ei ole, aga üks minu uutest tegevustest on pikad jalutuskäigud (aga te käite nagunii koertega väljas ja vist muidu ka…) ja veel mõni sportlikumat laadi tegevus (nende nö pärissportlike inimeste jaoks oleksid need minu peaaegu sportlikud tegevused küll suur naljanumber, aga minu jaoks olen vist hetkel jõudnud oma “sportlikkuse” maksimumini).Konkreetset suitsetamisrituaali ilmselt eriti asendada ei õnnestu. Selles suhtes oleme me SInuga vist nii erinevad inimesed, et ei oska Sulle uusi rituaale kah välja pakkuda. Mul pole enda juures mingite rituaalide juurutamine kuidagi õnnestunud, seetõttu on mul ka raske mõista mõnest sellisest loobumise piinu. Tõepoolest, raamatute lugemine, on ainuke selline asi, mis hetkel pähe kargab, aga mul on kuri kahtlus, et seda teed Sa nagunii…

  6. Varju ütles:

    Just lugesin oma kommentaari üle ja leidsin, et midagi kasutumat oleks olnud vist raske kirjutada…aga jah, eks igaüks peab vist omad nipid (ja rituaalid) ise leiutama. Neid ongi raske nõnda välja pakkuda.

  7. Kober ütles:

    Kujutle ennast vanglasse, kus tubakas on keelatud ja keegi sulle seda tuua sinna ei saa. Mis sa siis teeksid? Millega konkreetselt selle asja asendaksid? (kuigi oled seal ilma veel paljust muustki…)

    Ja nüüd kujutle, et elad vabaduses, kus sul on poed ja kodu ja liikumisvabadus jne.
    Hakkas kergem? 😀

  8. udupea ütles:

    ei ole olemas asendustegevust mis sama nõme(nätsunärimine) või kahjulik (lutsukommid ja muu näksimine) ei oleks kui suitsetamine ja päriselt ei lähe kunagi meelest KUI mõnus on kohvi kõrvale või peale sööki sigaret süüdata ja mõnuga sügavale kopsu tõmmata.

    piinav füüsiline vajadus kaob ära, tahtmine lepalehti tõmmata või konides sobrada kui midagi paremat saada ei ole.

    sport kui suitsetamise asendustegevus – hahaha, minu juhtumil oleks ma pidanud mahajätmisperioodil iga kolmveerandtunni järele õue jooksma ja senikaua … kui kaua? kuni isu üle läheb? – võimatu, sest aegajalt isutab nüüdki… ühesõnaga kokkukukkumiseni ümber maja jooksma.

  9. udupea ütles:

    ok, suitsetamist nõmedaks nimetada muidugi ei saa, sõltuvus on nõme

  10. notsu ütles:

    Raamatute kohta: mul kui mittesuitsetajal pole muidugi suitsetamise asendustegevust vaja, aga kui oleks, siis nende lisategevuste juurde nad küll ei sobiks – ma ei suuda lugemise kõrvale taustamuusikat kannatada, v.a juhul, kui ma selle ära blokeerin ja tegelikult ei kuula.

    Aga mõne gurmaanliku suupiste valmistamine peaks see-eest sobima või vbla oleks isegi parem, sest võtaks kauem aega – kõik vajalikud elemendid on olemas, kõigepealt valid poes beeni komponente, siis teed nendega hulk aega alkeemiat ja lõpuks naudid tugitoolis muusika saatel. Beened komponendid pole muidugi odavad, aga arvestades, et kogu üritus võtab kauem aega, kui suitsetamisraund, siis kokku äkki kallim ei tulegi.

    Kui on vaja, et mingi konkreetne komponent oleks alati sees, siis kuidas oleks kakaovalmistamisega? saab valida peent kakaod, valmistada, muusika saatel nautida, aint teed ei ole mõtet kõrvale juua, aga vast ei tunne siis vajadust ka. Peaks ka odavam tulema kui šokolaad.

    Mis šokolaadi puutub, siis on olemas üks kallis 98% šokolaad, aga kuna ta on nii kõrge protsendiga, st kuiv ja väga kange ja vähemagus, siis kulub teda korraga hirmus vähe. Mõni ütleb, et selle juurde sobib just tee, mõni ütleb, et kohv, mul endal on kahtlus, et punane vein hoopis – punane kuiv vein tundub selle šokolaadi mõruduse kõrval magus, nii et tasakaalustab seda magususe suunas.

  11. Keit ütles:

    Suitsetamine ise ongi tänapäeval asendustegevus, “valge mehe pahe” (nagu ka alko igapäevane kaanimine). Nii et mõtle, mida sa sellega tegelikult asendad.

    • Keit ütles:

      Vihje – mõlemad on vajalikud peamiselt pingete maandamiseks/ühisosa leidmiseks sotsialiseerumisel. Seega suits ja alko pole kunagi “haigus”, nagu paljud tervisefriigid näivad arvavat, vaid ainult sümptom.
      Nagu ka liigsöömine, töönarkomaanlus jne.

  12. Larko ütles:

    Isegi sel juhul pole Sul häda, kui Pakosta nimeline ahistamise ja tagakiusamise seadus jõustuma peaks. Sa ju käid igapäevselt Tallinnas, kus lahtiolevaid apteeke on jalaga segada.

    Hoopis hullem on mul, kes ma pidevalt kodulinnas viibin. Linnakese ainukene apteek on piiratult avatud. Lisaks suitsetajatele kannatavad veel need, kellel oleks vaja ravimeid kätte saada, kuna iga kui viimane linna suitsumees järjekorras seisab ja apteegi kinni ummistab. Ju siis peavad haiged ravimite järele Tallinna sõitma.

    • ep ütles:

      vastupidi. ma arvaks, et apteekides paraneks käive ja neid tasuks jälle pidada ka suhteliselt väikestes kohtades. 😀 võib-olla ongi selluse ettepaneku mõte hoopis ühe tulusa artikli lisamine apteekide sortimenti ja seeläbi apteegivõrgu arendamine?

  13. Larko ütles:

    Pisilinna mõõtmetes tähendaks suitsuga kauplevate apteekide lisandumine paratamatult valusat hoopi juba niigi vähestele toidupoodidele. Siis peaks ehk hoopis toidu järele Tallinna sõitma.

  14. Oudekki ütles:

    Ma mõtlesin, et minul asendab kõige suuremas osas kohvi sellist minirituaali (ja on väga oluline milline kohvi ja kus jne). Saab ise hankida, valmistada, kuid saab ka erinevates kohtades proovida jne.

    Notsuga nõus – toidurituaale annab ka samamoodi arendada.

  15. Ambrosius ütles:

    Mul pole vist head nõu, millega suitsetamist asendada, aga enda puhul tundub, et ma ei asendanud millegagi. Lihtsalt loobusin mõneks ajaks täielikult ja siis päris pikal perioodil suitsetasin vaid natuke, umbes paar sigaretti õhtuti. Suitsetavas seltskonnas tegin vahest rohkem. Eriti alkoholi mõjul. Ma usun, et Keit’i kommentaaris öeldu kehtis minu kohta hästi – suitsetamisel oli suur roll sotsialiseerumisel.

    Lõpuks ei tahtnud ma enam ka neid paari igaõhtust sigaretti ning ka alkohol ning suitsetav seltskond ei suutnud mind enam suitsetama sundida. Tõsi küll, päris sellises seltskonnas, kus toas suitsetatakse, ma vist enam ei tahakski olla.

Lisa kommentaar

